Spring naar inhoud

SELMASALO & FRED VAN DER WAL OVER RENÉ SÜSS. UIT: MIJN AMSTERDAMSE JAREN. EEN ODYSSEE.

december 21, 2011

SELMASALO & FRED VAN DER WAL OVER RENÉ SÜSS

AFLEVERING FRED VAN DER WAL, MIJN AMSTERDAMSE JAREN. EEN ODYSSEE. (DEEL 126)

Weblogster Selma reageerde op een weblog van mij waarin de naam René Süss voor kwam.
Selma heeft Süss persoonlijk gekend.
Ik woonde tussen 1967 en 1973 in de Nieuwe Spiegelstraat 48 op één hoog . Antiquair Süss dreef een zaak in boeren antiek op nummer 46 en 48. Süss wilde ons zo snel mogelijk uit Nieuwe Spiegelstraat 48 werken om het hele huis voor een zacht prijsje aan te schaffen

selmasalo zegt:
december 17, 2011 om 8:19 am

(…)
Maar dat je René Süss hebt gekend!! Ongelofelijk. En dat je ook de pest aan het kereltje kreeg! Heel goed.
Toen ik in de jaren ’90 een wekelijkse rubriek had in dagblad Trouw, vaak over de randjes en afsnijsels van diverse godsdiensten schreef, kreeg ik geregeld een ingezonden brief van Süss.
Hij was officieel geen Jood, want daarvoor moet een mens een Joodse moeder hebben, en de zijne was dat geenszins.
Dat vormde wel een aardig debat tussen ons, omdat ik van de hoed benevens rand weet omdat mijn vader een Joodse moeder had, maar ik niet. Mij kon dat geen donder schelen, niet Joods zijn, het scheelt een hele hoop rimram en verplichtingen. Ik ben liever kosmopoliet dan gedwongen lid van een speciale groep.
Mijn voorvaderen waren bovendien al in de 19de eeuw van hun geloof gevallen en gingen liever liefhebberijen bij Vrijmetselaars en Rozenkruisers en zo (maar ook daar vond ik niks aan).
Zo niet René Süss, die wou per se Jood zijn. Worden dus, want de rabbi’s accepteerden hem niet als Jood, punt uit. Echter wel als hij een jarenlange studie ging volgen, zich regelmatig bij de synagoge meldde om overhoord te worden en zo.
Uiteindelijk lukte het hem om als Jood geregistreerd te raken, maar tot z’n verdriet alleen bij de Liberalen. Orthodoxe Joden accepteren nooit een goj, ook geen halve.
Hij nodigde me eens uit voor een etentje bij hem thuis. Tot mijn verbazing had hij een gojse vrouw, overigens een heel vriendelijk tuttebelletje.
Süss had een baard tot op z’n navel, en zichzelf verder ook helemaal gedecoreerd als Joodser dan Joods (typisch renegatengedrag, maar ala, ik ben tolerant). Ook stond zijn huis vol Joodse snuisterijen, mezoeza op de deurpost, zevenarmige kandelaars etc.
Top of the bill had hij zijn vriend Peter Schat uitgenodigd omdat hij met dien altijd zo diep over godsdienstige zaken kon praten, en meende dat wij gedrieën (vrouwtje had er geen belangstelling voor) tot een boeiende discussie zouden komen.
Tja, het schijnt dat Schat een begaafd componist was, maar mijn muziek is het niet. Toch ben ik altijd in voor het gezamenlijk uitdiepen van godsdienstige onderwerpjes, leuk gezelschapsspel met wie dan ook. Echter, Peter Schat bleek een geborneerde flapdrol te zijn, met een opgeblazen hartkwalenkop, maar erger: met flinterdunne filosofietjes, niet in staat tot kwinkslagen. Feitelijk was hij verbazingwekkend bot, maar ik ben erg goed in beleefd blijven.
Tot het me een beetje de keel uit ging hangen en ik hem zei dat het me leek dat hij niet gewoon was te discussiëren met een gestudeerde vrouw.
Enfin, toen was de boot aan, of de wijn zuur. Gelukkig waren we aan het toetje toe, en eet ik geen toetjes, kon dus de gastvrouw hartelijk danken voor haar aangename gezelschap en kookkunst. Tot zover René Süss. Hij woonde toen overigens in een straatje naast de St. Antoniesbreestraat.
Dat verhaal over je vader is van heel andere orde. Daar blijf ik even stil bij.
Goedemorgen Selma

fred van der Wal zegt:
december 18, 2011 om 8:41
Het hoge fake gehalte van Süss vermoedde ik in de zestiger jaren wel. Ik woonde jaren (van 1967-1973) in de Nieuwe Spiegelstraat 48 en Süss had zijn zaak in boeren antiek op 46 en 48.
Hij was van welgestelde huize en reed geen auto.
De zaak op 46 heeft hij gekocht voor 120.000 gulden en is betaald door zijn ouders. Zijn vrouw haalde hem altijd tegen zes uur op met naar ik meen een Volvo. Vanwege ontstentenis van een rijbewijs en Joods fake gehalte noemde ik hem De Wandelende Jood.
De kamers van 46 verhuurde hij aan arrogante studenten, een van hen was de huidige medische specialist Kees Boer waar ik incidenteel contact mee had. Van uit zijn academische optiek keek hij nogal neer op beeldende kunstenaars.
We kwamen in conflict met Suss vanwege zijn plan om al zijn huurders op 46 via onze eigen in zijn idee door te breken trappenhuis via ons te laten geschieden. Het zou onze privacy schaden en er is de makelaar en een advocaat aan te pas gekomen om het te blokkeren.
Jaren later is het toch uitgevoerd.
René Süss kon inderdaad geen discussie aan gaan.
Hij legde het af tegen mijn toen al goed gebekte, zakelijk redenerende echtgenote, die haar belangen altijd goed heeft kunnen verdedigen met argumenten.
Beter dan ik dat kan.
In 1972 verhuisden we van de Nieuwe Spiegelstraaat naar de Bilderdijkkade, een vijandige arbeidersbuurt in oud west en drie jaar later naar de dure vrije sector in de Watergraafsmeer, doch dit terzijde.
De BN Amsterdamse kliek heb ik kunnen vermijden door geen enkele poging te doen in mijn Amsterdamse jaren om mij daarbij aan te sluiten, bovendien werkte ik hard in de zestiger en zeventiger jaren en bleef er weinig tijd over voor vermaak.
Geld problemen waren ook een reden om de schaarse middelen niet te verkwwisten aan Wein, Weib und Gesang.

Het liep al tegen kerstmis 1969. Feest van de vrede. We waren arm en hadden geen vervoer, niet eens een fiets. Een buurtwinkel was zo vriendelijk ons de kerstboodschappen te komen brengen. Er was geen bepaalde tijd afgesproken. We waren even niet thuis. Süss weigerde de doos voor ons in ontvangst te nemen want als (namaak) Jood was hij tegen kerstmis en “hij was geen filiaal van een opslag voor andermans spullen” deelde hij ons mee en keek even op door zijn ronde studentenbrilletje van zijn theologische studieboeken. Hij had ruimte genoeg om even een half uuur de doos in zijn winkel neer te zetten. We moesten de zware doos boodschappen zelf gaan halen in de Vijzelstraat.

Twee ontmoetingen met Amsterdamse schrijvers in 1967 deden mij besluiten voor goed af stand te nemen van het luizige, pluizige Amsterdamse artiestenvolkje en elke vorm van incrowd voortaan met gepaste argwaan te bejegenen.
In netwerken ben ik nooit sterk geweest daar ik van mening was dat kwaliteit zichzelf dient te bewijzen.
Wat betreft de opvatting uit psycho analytische kring dat Paulus een homosexueel was heeft de bewijsvoering daarvan mij niet overtuigd.
Zijn veronderstelde vrouwenhaat wordt trouwens in een Bijbeltekst genuanceerd. Vrouwen konden bovendien een belangrijke rol vervullen in de vroege NT gemeente, maar als de man sprak diende de vrouw te zwijgen.
Gelukkig is het tij gekeerd dankzij de inhaalslag van het feminisme en als de vrouw spreekt dient nu de man te zwijgen.
Over de dood van Paulus zijn verschillende lezingen in omloop. Zijn hanteren van complexe taal vind ik opmerkelijk en getuigen van intellect, doch ook dit terzijde.
Bij de tolerante liberale Joodse gemeente kunnen velen zich aansluiten die weinig of niets met het Jodendom in bloedlijn gemeen hebben en als zodanig lijkt mij deze groep een humanistische basis te hebben. Ik ken een mevrouw uit Bloemendaal met een Groningsse achternaam die zich uit interessanterigheid en berekening beweegt binnen de Joodse gemeente. Ik hoorde haar in 1976 verklaren dat Hitler eigenlijk toch wel het beste met de mensheid voor had. Uit verontwaardiging heb ik toen zonder iets te zeggen haar galerie terstond verlaten.
Schat behoort tot een groepje waar ik mijn twijfels over heb wat betreft hun morele integriteit. Zijn muziek en politieke standpunten zijn niet de mijne.
De soap René Süss bereikte een hoogtepunt toen hij na zijn theologische studie en verdwenen antiquairszaak domineee werd in een Nederlands Hervormde gemeente waar hij de Joodse visie op Christus van de kansel verkondigde zodat deze kerk leeg liep. Een dominee met een lege kerk is wel heel veel zeggend en onderwerp van spot.
Indertijd heb ik die kwestie wel gevolgd maar de details staan mij niet meer helder voor de geest. De classis zal hem wel hebben gedaagd om zijn standpunten te verdedigen..

Wikipedia: De joodse (?) theoloog René Süss, die van 1984-1999 werkzaam was als predikant in de Nederlandse Hervormde Kerk en in 2005 promoveerde op het onderwerp Luther en de Joden, reageerde heftig op dit artikel.(…) Süss huldigt het standpunt dat Luther van meet af aan een Jodenvijand is geweest en dat hij dat tot het einde toe gebleven is. Sterker nog, de Joden fungeren als een negatief rolmodel in de theologie van Luther.
Het lijkt ons goed deze twee uitgangspunten weer eens tegen het licht te houden. We hebben immers te maken met de Reformator Luther, die naast Calvijn, aan de wieg van onze kerkelijke traditie heeft gestaan.
De oud-hoogleraar kerkgeschiedenis uit Tübingen, dr. Heiko A. Oberman deed dat reeds in 1983 in zijn verhelderende boekje ‘Wortels van het antisemitisme’.

fredvanderwal zegt:
Geplaatst op 20, december, 2011, 10:0 at 10:25 am

I.M. geen imponerende story. Onsmakelijke loose end details als het wederzijdse broekpoepen als introductie ritueel. De zuster van Ischa heeft een aardig boekje over hem open gedaan hoe hij werkelijk was. Haarlem is mij wel bekend. In den Uiver kom ik niet meer nadat mijn oudste dochter afgesnauwd wwerd door de eigenaar. Ik was in gezelschap van de in haarlem bekende horecaman Wim Koster en zijn vrouww alssmede mijn dochter en haar nieuwe relatie. Wij vertrokken direct na het incident. Net zoals ik van de zomer bij Brinkman vertrok na een te popiejopie bejegening van een hulpkellner. Het bedienend personeeel dient zijn plaats te weten.
Mijn carrière ben ik begonnen met slechts een rijsskdaaalder op zak en geen huis. Hetgeen de jonge kuns artiest staalt. In het verwerven van posities of commerciële uitbating mijner werkzaamheden ben ik niet sterk in geweest. Netwerken is mij vreemd als lone wolf. Kunst is voor mij voornamelijk entertainmeent. het is leuk zo lang als het leuk is. Net als in het leven. Hedonisme? Neen! Slechts een realistische visie op het bestaan.
Reizen per vliegtuig lijkt mij een angstaanjagende ervaring. Er staat altijd wel één terrorist op met een paar handgranaten en een Kalsjnikow om zijn gelijk te onderstrepen.
Ik wens je een behouden vlucht en terugkeer.

Selmasalo zegt:
20, december, 2011, 09:0 at 9:50 am | In antwoord op fredvanderwal.

Ach ach ach, Palmen en Ischa, daar heb ik nog eens een column in Trouw over geschreven toen dat boekje IM uitkwam, waarin Ragebolletje onsmakelijke poepdetails openbaart van haar en Koboltje. Dat gaf de nodige boze brieven van fans.
Hoe die verhouding was, schetst het beeld dat mijn netvlies eens van het duo opving.
Ik zat in Haarlem plezierig te dineren in een restaurant, toen de deur openging. Palmen kwam binnen, door Meier voortgeduwd, met zijn duim en wijsvinger om de achterkant van haar nekje, tot hij haar op die wijze in een stoel had gedrukt.

Als jij een snotaap van een schoonzoon hebt, dan moet je je dochter een draai om haar oren geven.
Onterving was er in mijn geval niet bij, het was hersenspoeling, en geruisloze ontneming, wegsluizing. Ik was te minderjarig om het te snappen, en tegen de tijd dat ik het wel begreep, had ze mijn dementerende vader naar een ‘vrindje’ notaris gesleept om de rest op haar naam te krijgen.
Het levensbegin was voor mij wat ongemakkelijker zonder gratis geld, maar gelukkig had ik wel een paar talentjes meegekregen (ook gratis) die me bij elkaar al zo’n 45 jaar een boterham bezorgd hebben. En ik ben daardoor tenminste wel altijd vrij en onafhankelijk geweest, en dat kan het grootste deel van de braaf gedomesticeerde Nederlandse bevolking niet zeggen.
Ik ben zo vrij dat ik morgen een maand naar Afrika kan gaan, omdat de rederij eergisteren belde of ik stante pede de scheepskok kon komen vervangen. Even lekker gratis vliegen, en een paar rondjes zeilen rond de Kaapverdische eilanden.
Dan denk ik wel eens aan mijn bejaarde stiefmoeder, volgevreten en half-invalide, want tja, een mens moet haar teveel aan geld toch èrgens instoppen.

fredvanderwal zegt:
Geplaatst op 20, december, 2011, 09:0 at 9:02 am

Ongewtijfeld zul je in je journalistieke tijd je begeven hebben naar Arti et Amicitiae?
Uitermate geschikt voor mensen van stand en cultural breeding.

Fredvanderwal zegt:
77.165.28.216 Geplaatst op 20, december, 2011, 09:0 at 9:00 am

De doorgaans in modieuze kleding gehuld Süss studeerde in de zestiger jaren al theologie. Een contradictie bij deze meneer vond ik zijn hoge leren laarzen die toch aan een geheel andere setting refereert dan de Joodse. Ik heb niet veel contact met hem gehad. Onze woning was niet van hem, dus waren wij onafhankelijk van Süss. Wel zag hij ons graag voor goed vertrekken om ht gehle pand op 48 op te kunnen kopen. Zijn assistente hield post van ons achter, misschien als dwangmiddel. Ik nam een postbus voor alle zekerheid. Mijn echtgenote stond aanvankelijk positiever tov de antiquairs en antiquariaten in de Nieuwe Spiegelstraat. Ik niet, daar ik deze beroepsgroep heb meegemaakt vanaf mijn twaalfde en als scepticus mijn pappenheimers ken.
Wat Palmen betreft; onbegrijpelijk dat Ischa Meijer daar mee in zee ging.
Ischa kwam bij aangetrouwde familieleden te Zandvoort in de vroege jaren zestig over huis. Een onmogelijk, irritant jongetje, toen al. Tot 1972 waardeerde ik zijn jounalistieke stukken, daarna werden zij vlakker, gemakkelijker. Zijn interviewstijl in het Parool geleend van Wittkampf.
Wat betreft geld aan kinderen geven;met mate en wat noodzakelijk is. Gedraagt een kind met haar partner zich vijandig volgt onterving. Ik ben daar zeer consequent in en stel prijs op een behoorlijke omgang met elkaar in de familiekring. Een onbehouwen tattoo aap die zich met pet op en t-shirtje waar de tatoeages onder vandaan komen en beweert liever naar een otomatiek of Pizzahut te gaan n.b. in een Frans hotel ,dan die “Franse smurrie te vreten” zoals hij opmerkte terwijl hij als mijn gast vrijelijk uit de kaart kon kiezen en zich voorturend aan mijn tafel onbeschoft en boers gedroeg gaat exit. En wel voor goed. Enige stijl in bejegening van den ander in het openbare leven vind ik verplicht.

selmasalo zegt:
Geplaatst op 20, december, 2011, 00:0 at 12:49 am | In antwoord op fredvanderwal.

Dag Fred,
ach ach, das süße Süßlein, maar niet heus.
Maar terzijde: wat is er mis met ouders die je zaak betalen?
Dat had ik ook wel gewild, dan was m’n leven wat minder turbulent verlopen (eufemisme). Lekker makkelijk. En als ik geld heb, geef ik het ook graag aan m’n kinderen. Dat hoort gewoon zo. Het maakt het leven wel zo leuk.
Mijn vader was rijk, zeer rijk zelfs, maar die gaf alles aan mijn stiefmoeder en haar kinderen, zoals in een sprookje. Dat vind ik minder beschaafd.
Maar ik gun het iedereen van harte dattie wèl poen van zijn ouders krijgt, indien voorradig.
Dat Süßlein zich in zijn makkelijk verkregen optrekje als een bully tegen zijn huurders ging gedragen, enfin. Ik heb ook wel van particulieren gehuurd, en ben nog altijd dankbaar dat het fenomeen woningbouwvereniging mijn pad mocht kruisen: nooit meer een huisbaas/eigenaar. Quel ellende!
Over Amsterdamse kunstenaarsklieken kan ik niet meepraten.
Wel over journalistenkringen. Mijn mening oftewel ervaring is dat het niet uitmaakt welke kring, al zouden het madeliefjestelers zijn: er is altijd kinnesinne. Bij de journalisten was het vooral veel, zeldzaam veel gezuip, en dat brak me gewoon geestelijk op, vandaar dat ik op een dag voor een soort afscheid koos, om het eufemistisch te zeggen.
Wat de grondlegger van de christelijke godsdienst betreft, de heer Paulus, die zelf zijn held Jezus nooit ontmoet heeft, kunnen we lang of kort praten. Ik prefereer vandaag kort. Al snijden enige van uw opmerkingen zeker hout.
En wat aansluiters bij de liberale Joden betreft: het merkwaardige lijstje is best lang. Aangevoerd door wijlen de dames Marilyn Monroe en Elizabeth Taylor.
Interessant dat je P. Schat van enigszins twijfelachtige morele integriteit acht. Dat vond ik ook, hem zijdelings kennend (ook naast het etentje bij Zoetelief), tot Connie Palmen haar boek schreef, na zijn dood. Want er zijn heel veel dingen erg in het leven, maar het ergste van alles heet Palmen.
Tenslotte: dat was ik helemaal vergeten, maar Süßchen was inderdaad op latere leeftijd dommenee geworden, daar gingen onze briefjes indertijd ook over. Nou ja. Nu is het thema wel uitgemolken, toch?

From → levenskunst

39 reacties
  1. Door jullie dialoog Mooie inkijk op de situatie en de bijbehorende personen.

    Like

  2. Mooie dialoog, toch een goed woordje weliswaar niet voor de persoon Pater S……..pardon, Peter Schat maar wel voor zijn muziek.

    Like

  3. fredvanderwal permalink

    Kuifje Simon
    Dank voor reactie
    het is opmerkelijk dat Selma
    een stuk gezonde kritiek en realistische kijk heeft op situaties en personen
    hetgeen ik waardeer

    Like

  4. fredvanderwal permalink

    Fulpsvalstar
    dank voor reactie
    zijn vertolking imponeert mij niet
    ik vind het bombast
    ik houd meer van baroque

    Like

  5. Een interessante en bepaald niet zoete (na)beschouwing door jou en Selma.

    Like

  6. fredvanderwal permalink

    Glaswerk
    Dank voor reactie. De levendige verhandeling van Selma noopte mij tot een antwoord over een tijd in de Nieuwe Spiegelstraat te Amsterdam die begon in armoede mei 1967, maar snel veranderde na 1968 toen ik mijn werk steeds beter ging verkopen om te culmineren in 1976 met 14 groeps- en eenmantentoonstellingen binnen een jaar, lidmaatschappen Pulchri, Arti en Teisterbant en voor die tijd een behoorlijk inkomen om gerieflijk in de vrije sector te kunnen wonen en er een mooi atelier op na te houden. Drie, vier keer per week dineren in de sociëteit Arti. Terecht overigens, want kwaliteit dient beloond te worden.
    Uit deze tijd dateert ook de masssieve tegenwerking van zogenaam de “collegaatjes” met hun artistieke, loopse, menigmaal zwaar geslachtszieke aan- en inhang. Mahlzeit! In 1976 heb ik toen besloten mij te distantiëren van luizige, pluizge, doorgaans gedrogeeerde, immorele artistenvolkje.
    Een wijs besluit.
    Ik heb er gotsijdanck geen vrienden onder en dat geeeft me toch een ruust in huis.
    Wedden dat er weer een mij niet bekende academicus zal verklaren dat het “allemaal gelogen” is? Wedden?

    Like

  7. fredvanderwal permalink

    Mijn echtgenote, die in die tijd heel wat milder en vergevingsgezinder was dan auteur dezes had op 19-e eeuwse wijze voor Sinterklaas een grote taaaipop verguld, dus opgesierd,
    geschenk voor René Süss om in zijn etalage van de antiekwinkel te tonen. Süss pakte de taaipop ongeïnteressseerd aan en smeet als dank die boven op een kast. We stonden perplex.
    Aan de overkant van onze woning was de Joodse antiekzaak van Aronson gevestigd, orthoxe Joden die Pesacch vierden, zoals ik eens zag toen ze het gorddijn op een kkier hadden staan. Ons groeten deden ze nooit. We waren maar Gojs en als zodanig varkens. Als mijn echtgenote de ramen zeemde keek hij naar boven met een rooie kop in de hoop onder haar rokken te kunnen kijken. De zoon van Aronson, een half mismaakte dwerg met een kort softenonarmpje heeft nog ooit eens geprobeerd mij met zijn Mercedes aan te rijden. Joodse humor zullen we maar zeggen.

    Een huischilder van een paar huizen verder in de Nieuwe Spiegelstraat op viel mij op straat eens onverhoeds aan. Ik was dan wel tenger in die tijd maar erg snel en niet bang, gaf hem een linkse hoek, altijd, ook later mijn specialiteit geweest. Mijn trouwring haalde zijn wang open. Hij bloedde en was groggy. Een of annder teringwijf dat voorbij liep begon hysterisch te gillen en kwakte haar fiets voor mijn voeten. Mijn echtgenote begon te krijsen: blijf van me man af! Dat was niet nodig. De aangeslagene zakte neer op een zak zand die daar stond vanwege een verbouwing van een pand. Ik draaide me om en liep naar huis.

    De assistente van antiquair Süss hield onze post achter. Ik was het op een gegevne momeent zzo zat dat ik voor het wwinkelraam van de zaak ging staan met een groot broodmes tusen mijn tanden en een waanzinnige blik in mijn ogen. Vervolgens haalde ik het mes tussen mijn tanden vandaan en begon te brullen. Het mens kreeg bijkans een appelflauwte en Süss heeft overwogen dde zaak voor geod tee sluiten met een gek boven zich.
    Voor alle zekerheid had ik op de trap vlak bij de deur een loden pijp liggen en een mes. Een bowieknife met een dubbele bloedgleuf, dan spuiten ze beter als je ze open ript. Ik heb de wapens nooit nodig gehad. In Frankrijk heeb ik voor alle zekerheid een 4mm vuurwapen al lang geleden aangeschaft met een doos munitie. Je weet nooit op de aap Bokito los breekt en langs komt, dan schiet ik ‘m voor zijn porum en dump ‘m in de veertig meter diepe, lege wwaterput. Je moet als kunsartiest hard zijn in het leven! Het is jammer dat ik het zeg.

    Like

  8. benona permalink

    Geweldige schriftsels, van genoten.
    Wat een schrijftalent, magnifique!

    Like

  9. fredvanderwal permalink

    Dr. René Süss, afkomstig uit een familie van geschmatzte Joden, maar onlangs teruggekeerd naar zijn “roots”, compleet met keppel, is volgens bovenstaand verhaal geen Jood alhoewel hij zich wel een Joodse theoloog noemt of laat noemen.
    Wat beweegt iemand om zich te identificeren met het Jodendom, vraag ik mij altijd af. Interessant doenerigheid? Ijdelheid? Een roep om attentie? Een ingebakken masochisme? Een hang naar het martelaarschap?
    Zijn anti reclame voor het christelijke geloof zouden wij onder de noemer kunnen brengen van ; wie wind zaait zal storm oogsten.

    Like

  10. fredvanderwal permalink

    In reformatorische kring is al geprotesteerd tegen de opvatting van Süss

    Like

  11. fredvanderwal permalink

    Voor hen die ook wel eens willenw eten:

    Schmatzen das ~
    smakkend eten (ww.)

    Schmatzen ww.
    slobberen, opslobberen, smakkend eten, onweren, donderen

    Like

  12. fredvanderwal permalink

    Eén van de huurders van René Süss was de lichtelijk arrogante medisch student Kees Boer, broer van Frits Boer die voor Hitweek schreef als bijverdienste over pop concerten maar als student onder studenten een grote minachting had voor de pop wereld en alles en iedereen die om Hitweek hingen. De jonge academici, wat heb ik van ze genoten.
    Had Kees boeer die naast ons woonde een verjaardagsfeest dan kwam hij moeilijk kijkend bij ons aan om beschroomd mede te delen dat we “eventueel als we beslist wilden wel konden komen”, maar dat beter niet konden doen, omdat de gesprekken tussen serieuze studenten ons toch boven onze artistieke pet gingen. We stelden hem gerust dat we er niet aan dachten om te komen op zijn feest avond. Kees was blij en haalde opgelucht adem.
    Eén keer hebben zijn we bij elkaar op bezoek geweest, het was maar één deur verder. Zijn vriendinnetje Lennie in minirok, eeen typerend vrouwtje van een academicus, onzeker, dommig, over ambitieus, doch weinig talenten. Ze hield niet van kunstenaars, deelde ze mij mee onder het eten. Ik nam het voor kennisgeving aan.
    Wij woonden op nummer 48 in een te krappe behuizing op twee kamers van drie bij vier meter en zochten andere woonruimte. We waren urgent, maar zonder relaties of geld kwam je niet aan een behoorlijk huis. Stichting woon en werkruimte wilde niets voor ons doen. Het was om wanhopig van te worden. Na het afsluiten van de Leidsestraaat was de Nieuwe Spiegelstraat een drukke straat geworden. Om vijf uur kon je elkaar in de huiskamer niet verstaan. De hele dag en vaak ook ’s nachts door lawaai. Toen de wereldcup voetbal werd gewonnen was het drie dageen lang aaan één stuk door getoeter, geeschreeuw en gelal van dronken supporters. Achter onze woning stond een norme vriescombinatie van een groenteman dag en nacht te brommen.
    Kees Boer vertelde dat hij zich had ingeschreven bij een huisvestingsburo, maar dat was alleen voor jonge academici, verzekerd ehij ons, dat hoeven jullie niet te proberen, voegde hij mij toe.
    Ik vroeg wat ze voor huizen hadden. Oooh, goeie huizen op de Bilderdijkkade en zo, zei hij glimlachend.
    Niet lang daarna kon ik Kees vertellen dat we een verdieping hadden gevondden op de Bilderdijkkade. Kees keek sip.

    Like

  13. fredvanderwal permalink

    Dag Benona
    Dank voor je enthousiaste reactie! Ik ben daar in die zin gevoelig om door te gaan.

    Like

  14. fredvanderwal permalink

    Een paar jaar later exposeerde ik mijn zeefdrukken bij Galerie-S in de Jordaan. Er kwam een briefje binnen van Kees Boer meet ijn adres. Of we nog eens contact wilden opnemen. Ik ben er niet op in gegaan. Jaren later-we woonde al weer een hele tijd in de Bourgogne- hoorde ik op de radio de beschaafde stem van Kees Boer. Hij was medisch specialist en gespecialiseeerd in aids lijdende vrouwen.
    Ik stuurde een brief naar het AMC. Hij heeft nooit geantwoord. Nog steeds lijdt onze ex-student aan AA (Academische Arrogantie). Geluk er mee, Kees. Al aan de tweede leg met een nieuwe teef?
    Trek je rubber handschoenen maar aan, Kees, voor je tot je oksel met je voorpoot in een genitale grot van een aidsofiele gaat zitten wroeten.

    Like

  15. roos permalink

    In leiden gaan f en ik samenwonen na de sterflat waar ikkzo gezellig met die mannen heb gewoond. We komen in een slooppand van drukkerijen aan het galgewater. Het pand staat leeg, we vinden boven een kamer met veel ramen aan de gangkant en een loket. Tegenover ons woont gertrude die in schoonhoven edelsmeden had gedaan, we werkten samen bij de NBBS. Daar moest ik altijd treinkaartjes uitschrijven met de hand, lange rijen voor de deur en ik me maar vergissen, mensen komen in heel verschillende oorden omdat ik me met hun groene treinkaartjes zit te bemoeide, brive la geilaard, helemaal verkeerde plaats. Veel te hard werken met die reizen voor studentenkorting tegenover dat balorige minerva. Ik stap tenslotte naar de baas op het rapenburg, allemaal hele boze gesprekken, alles is toen beter geregeld maar ik ging weg. Onze grote kamer werd verwarmd door een kacheltje, soms was het kacheltje weg dan kwam de jongen uit de gang en zei, nu mogen wij het kacheltje. Sn achts werd er gereden op motoren in de lege drukkerij beneden ons, het was een heel groot pand met daarin het oude rembrandthuisje. Soms was het schieten beneden, dan deed ik het in mijn broek en gluurde voorzichtig naar buiten ik maakte dan f wakker maar dat had nooit veel zin, die zei gewoon dat ik maar beter niet voor het raam kon gaan zitten als er geschoten werd.

    Like

  16. roos permalink

    Eindelijk kregen we een behoorlijk flat aan de milanenhorst, wel ook heel ongezellig zo buiten de stad, stapte je in de lift zei je goedemorgen maar niemand zei iets terug, ik werkte toen in denhaag bij aktie68, als intercedente, Ines Mulder dat was de baas, er werkte ook twee zusjes, en soms kwam de kassier om uit te betalen Ines was de zus van de Mulder die in amsterdam de hitkrant en nog wat van dat spul opzette, zij had een leuke hond die altijd bij ons lag doeschka. Er kwam niemand meer langs aan de milanenhorst en we hadden zelf ook geen zin meer mee te doen met het geweld in de straat. Naast ons werd een huis leeggehaald, de huur was niet betaald, de hele huisraad werd naar beneden geflikkerd door enge pakken voor de rest keek niemand. Er was een tandarts die 5 kiezen trok en mij een gebitje aanmat , ik was zo ongeveer 21 , zat ik met een onnodig gebitje, maar ik zat er niet mee.
    F klaar met studie, wij wilden naar frankrijk. wij naar aix en provence, allemaal gesprekken daar maar je mocht zo nog niks toen met een ned diploma en een specialisatie daar moest je voor dokken en we hadden geen rooie. Ik zwijmelde alweer, zag me aan de kassa zitten in Aix, draaide de hele tijd joe dassen.

    Like

  17. roos permalink

    We moesten wat. f solliciteerde tegen heug en meug, het werd bedrijfsarts in Friesland. 1978

    We hadden helemaal geen zin, maar je m oet toch wat, f werkte in leeuwarden bij een bedrijfsarts die bang was om arts te zijn en daarom dit maar deed. de buurman in leeuwarden vertelde in 5 minuten zijn hele levensverhaal, vrouwe kerkhof etc en zei toen, en nu praten we er verder nooit meer over. Een hele geruststelling voor mij in het nu.

    Er komt een man met een tennisarm, een van de eerste dagen, ze gaan die man belachelijk palperen en allerlei sociale onderzoek toen, f begrijpt er geen bal van en vraagt zich af waar hij in vredesnaam beland was, we dachten dat het fries was.

    We wonen in een huis dat net opgeleverd werd. Koene parmentielaan 2, een vlieger. op een hoekeje met 4 are tuin, een vierkant huis. We zijn er zeker wel 3 weken trots op gezets, plavuizen leggen met mijn vader en de goede pronk, even langs 4 bras en dan het hoekje om naar de van der valk in hardegarijp.
    f die nooit in flikker doet staat met een schop in zijn hand op de foto in de tuin, ik had het hele zaakje natuurlijk omgeschept, hij maakte wel een boulebaan en ee ronde stenen barbecue die waarschijnlijk de eeuwigheid heeft.

    Like

  18. roos permalink

    even trug naar het eind van leiden, frans studeert af en we geven een feest in kerkenbosch zeist, lekker sjiek, het geld zou wel gaan rollen, er werd flink van de goede wijn geschonken, iedereen was aangeschoten. mijn sjieke schoonzusje was zwanger mijn broertje had ’s nachts met ome dik van de cafees van frans ook nog een fles whisky op die hadden ze meegenomen uit de bar en op dik zijn kamer leeggezoppen. Broertje mocht er niet meer in, heeft in de gang op de grond geslapen. Ik kreeg ook ruzie met f, ik had ook teveel gezopen, ik dans met mijn vader , we hangen alle twee op half zeven., ik mocht ook het bed niet meer in en slkiep in het halletje op de grond tegen de badkamerdeur. Smorgens aan het ontbijt doodse stilte, iedereen een kater.

    Like

  19. roos permalink

    Veenwouden dikke ramp, het was de tuttigheid ten top, Wij in zo’ n belachelijk nieuw huis, ik zag bij god niet wat ik daar moest doen, later ben ik wel begonnen met rechten in groningen toen we daar nog woonden. Een achterbuurvrouw heeft een broodrooster gewonnen, ik ga dat vertellen , ze werd er gek van de hele buurt was al langs geweest.
    Het heeft misschien een paar weken geduurd of f durfde te bekennen dat dit het toch niet helemaal was , ik was zo vreselijk blij, aan de overkant woonde een stel met twee van die posters op de ramen van d66 en de vvd. verderop woonde een rechter. allemaal truttebol. Als je met de auto naar de bakker ging, de beige citroen met de blauwe motorkap dan deden ze net of ze je niet verstonden als ik een half bruin zei, kreeg ik een half wit en omgekeerd, Er kwam een pastoor uit bergum die sloeg middags meteen de koffie al over meteen aan de neut. Ik vroeg nog of ik wat kon doen voor een zielig schaapje want ik was echt heel lief. Maar hij had echt geen idee en nam er nog eentje.

    Like

  20. roos permalink

    Toen moest dat huis weer verkocht dat we net gekocht hadden en dat lukte niet, het duurde een jaar we moesten het met dik verlies verkopen. Er kwamen daar ook nog belgen van de wintersport in een waanzinnige bolide, hebben een dol weekend gehad en toen we later bij hun een keer langs gingen na een vakantie, stonden we na 10 minuten weer op straat.

    In veenwouden wilden we wel een kind, we hadden nog niet echt een idee dat dit niet zo soepel ging als gedacht dat was pas in groningen. Mijn nichtje dat altijd v genoemd wordt en waar ik zo mee klets en die in de buik van mijn zusje zat toen wijtrouwden kon zich niet binden aan een jongen, ze doet altijd alles op een schaal van 10, hoe leuk vind je het 8 of 6. Jongens waren nooit leuk genoeg, toen had ze eindelijk een leuke gast, maar dat werd een soort geheime relatie, hij was kroegbaas. en daar kon ze natuurlijk? niet mee thuis komen, uiteindelijk maakte ze het uit, een kroegbaas dat kon toch niks worden. Ze woonde in de 3 pistolengang en ging een beetje wanhopig op een datingsite, ze tenslotte al over de dertig. Daar zat e, een hele leuke knul, hij werkte allang en had een flat maar ze gingen uiteindelijk in de witte vrouwen wonen bij haar. nu willen ze op groot maar de verkoop van dat leuke huisje, dat lukt ook al niet.
    Die leuke knul van haar, die zal zo ongeveer geboren moeten zijn toen wij daar geen kinderen kregen, we woonden er van 1978 tot 1980. Hij woonde in de Elzen of elzenhof. ik meen 26 of 28. Hij heeft een zus die woont nog steeds in veenwouden, zijn ouders, die nog steeds op hetzelfde adres wonen, zijn alle twee heel fervente duikers.

    Like

  21. roos permalink

    Het is wel weer een maagdenvliesmonoloogje maar dit keer vrees ik dat het ergens goed voor is.
    Eindelijk huis verkocht, f gaat interne doen in Alkmaar voor ruim een half jaar, we zoeken een huisje in de duinen en vinden een soort verbouwd schuurtje bij een tuinder. Onzin zegt mijn zusje, kom maar gezellig bij ons in Heemskerk aan de engelandstraat,

    Like

  22. roos permalink

    Toen gingen we naar groningen, we woonden in de kajuit, weer iets tuttigs en te ver buiten maar het was niet erg f ging dermatologie doen en we wisten dat het voor 4 jaar zou zijn. Ik overdag naar de PTT en aan kmijn studie rechten. Volgens mij is de rest gepasseerd station

    Like

  23. roos permalink

    jaar uden woonden we in de 5jaar dat we er zaten in drie huizen. Eerst op het jonkervled, een huis van een vriendin van mijn zusje dat ze daar toevallig leeg hadden staan. We hadden de zaak opgeslagen toen we bij mijn zusje woonden. De verhuizers komen te laat, de maat en de matin zitten bij ons we gaan dik eten in den bosch, gauw eieren gebakken voor de verhuizers, spullen hebben een jaar in de garage gestaan tot we weer gingen verhuizen. Toen naar de cimbaal laan daar dachten we na maanden nog dat we carnaval hoorde maar dat was de verwarming. Saul kwam daar, We hadden een oude rode landrover met een witte bovenkant. als ik mijn tante ging halen kreeg ik haar er niet ingeduw. we hadden oook een spider en daar paste de dikke tante al helemaalniet in want f begon net en dat was zijn droom geweest. De volgende was gewoon weer een 2e handje, droom was weer voorbij.
    Derde huis Stoffels.

    Like

  24. fredvanderwal permalink

    Zojuist, lieve lezers en – essen, of U het gelooft of niet las ik een recente reactie op een weblog van mij die ik U niet wil onthouden:

    FRANK FORRESTIER zegt:
    december 21, 2011 om 7:29 pm | Beantwoorden Bewerken

    ‘Welk land laat zich geduldig zulke lasterlijke onzin over een van zijn grootste zuidelijke kunstenaars door een zijner grootste vijanden zo maar ongestraft oplepelen?’

    Vuile demagogie, Van de Wallen. Het kan je geen spat schelen welk land of persoon wie wat waar dat doet en wat ze ook zeggen, en je zou zot zijn als het je schelen kon. Je weet heel goed dat die lasterlijke onzin niet beweerd wordt, maar je bent ‘tuk op kwaadaardigheid’ zoals je zelf zegt en het meest afgetrapte pathos, de vulgairste ingezonden-stukken proleten retoriek, het kromste goorste argument aller argumenten is je nog niet goed genoeg als je denkt dat je ermee kunt omhoog vallen in de kunst. En dat praat van ‘ressentiment’ en van ‘oudewijvengeklets zoals het in Amsterdam in de tramlijn der begeerte dagelijks wordt gehoord’. Oudewijvengeklets als dit hoort men zelfs in de bus zelden; je bent het onsmakelijkste oude stinkende gore wijf dat ik in tijden heb horen wauwelen, tuk op kwaadaardigheid, maar niet meer goed genoeg bij zijn gore hoofd om iets anders te produceren dan ranzige roddel. Je stuk stinkt een uur in de wind uit je hol. Ik zou mij doodschamen als een van mijn vrienden zoiets geschreven had, tegen wie ook. Ik schaam mij nu nòg haast, voor mijn voorletters.

    FREDERIK WILLEM. van Leeuwenhart

    Like

  25. roos permalink

    Nijmegen Toen we in Uden woonden vonden we dat een gat dus moest je voor de gezelligheid naar den bosch en voor de boekenwinkel naar Nijmegen. F zijn maat woonde daar ook.zijn vader was een shell man altijd veel gereisd, maat had jaren in zuid afrika gewoond, hun zoon ook deed hotelschool liep stage werd stinkend rijk als makelaar, rust nu op lauweren.
    Toen ik 49 wilde ik filosofie doen,out of the blue. Vanaf zwolle is groningen, utrecht, amsterdam, nijmegen allemaal zo ongeveer ruim 100 km, het werd Nijmegen. Ik zit in een groepje mensen die al een andere studie hebben gedaan en wat ouder waren maar de meeste waren jong oud en een paar oud oud, Ik trek op met een apotheekster en ben, een gepensioneerde huisarts. Hij wilde vroeger filosofie doen maar moest huisarts worden van zijn vader , bij zijn zoon was het iets andersom weet niet meer wat zoon is koen simon, hij lijkt helemaal niet op ben die indisch is. Iedereen wist al heel veel in mijn ogen over filosofie, ik had echt geen idee waarom ik dat gewild had, ik had me er nog nooit eerder voor geïnteresseerd. Het leukste vak was moderne van Harm boukema, een hele aardige fries met altijd een pijp. Bij de koffieautomaat stonden we te kletsen met de apotheekster, ben en nog een advocaat die er later bij kwam, mij n spullen leende en in een mum van tijd er dikke cijfers mee haalde terwijl het voor mij sappelen was in deze vreemde materie. Boukema, dat was vreemd, hij heette harm dan denk je aan een harpje maar dat klopte helemaal niet. hij zat er al zijn hele leven was nog steeds enthousiast en bereidde steeds weer alles voor, warme man . Dit wordt een beetje vreemd, ik doe tentamen op mijn 50e verjaardag. ik kon niet lezen alles draaide, ik begreep er niets meer van, ik draai en wil naar huis blijf toch maar zitten, had amper iets op papier. Later had ik een 6, daar klopte geen zak van. Ik heb hem een paar jaar geleden ook hele vreemde emails gestuurd over badkamertegels. Getver, klopt weer geen zak van. Hij had jaren daarvoor een artikel geschreven over de psychologie van Frege, dat was natuurlijk de laatste met psychologie. Ik zat toen net op het satijnforum, ik begreep geen zak van die studie en ging naar een filosofieforum, hoe gek wil je het hebben

    Like

  26. roos permalink

    Hans was ook een frege op een duits forum, heb ik hem natuurlijk de gedachte van Boukema in zitten wrijven want hij was al helemaal niet van de psychologie.
    Hadden we kenleer van perry, zo eentje kende ik nog uit de tijd dat ik de lerarenkamer van de heao vermeed, hij had er helemaal geen zin meer in en gaf kenleer. De grootste abracadabraa die ik ooit had meegemaakt. En iedereen zat maar te doen of ze het begrepen, de clou was dat transcendentie iets heel anders betekende dan transcendentie. Twee keer heb ik een onmogelijk engels noek voan hume doorgeworsteld, ik begreep er geen reet van. De mens is een ‘bundle of perceptions’ dat is alles, voor de rest is hij n iets, en iedereen zat dan te knikken en ik ging hele stomme vragen stellen. Van die ierse bisschop die daar ook last van had en dan zij perry, bij hem komt het omdat hij bisschop was. Zijn klappertje bestond uit 10 blz, dat was het hele tentamen en dat vreemde boek dan. Ik begreep geen woord van die 10 blz maar haalde wel een6je. Ben had na afloop een armada momentje, die had helemaal vergeten op te schrijven dat de mens een bundle of perceptions was.
    Het was niet echt de bedoeling dat je veel ging vragenwant het was wel 2 jaar in 1 dus het was hollen. Wat ik heel leuk vond was wetenschapsfilosofie. Ik weet niet wat ik die jaren daarvoor heb gedaan maar van wetenschap wist ik echt helemaal niets. Einstein had ik wel eens van gehoord qua naam en dat was het. Het begon met galileo, dat vond ik vreselijk leuk en kocht er allemaal boeken over, ik raakte er helemaal me op een zijspoor terwijl ik toch al tot diep in de nacht zat te lezen en proberen er allemaal maar iets van te begrijpenn.

    Like

  27. fredvanderwal permalink

    Gecompliceerde story
    samenhangend verhaal
    dat wel

    Like

  28. roos permalink

    Toen ik net in nijmegen zat, het was 2 dagen college in de week, stortte de twin towers in, vond dat toen allemaal al een beetje mijn schuld en zeker mijn schiuld was het toen we bij de irak oorlog waren beland maar gelukkig zat ik er verder niet mee, het was weliswaar mijn schuld maar ik kon er toch niets aan doen. Na januari hebben we weer nieuwe vakken, antieke geschiedenis, het gaat heel veel over al die gelovige jongens origenes, zo’n heel groepje, De man ging zelf uitleggen dat hij dit allemaal deed vanuit zijn geloof wat eng was, stom vak omdat het stom gegeven werd, Deze onlogica herken ik goed in mezelf op een iemand boos, dan maar meteen op de hele wereld, en zorg maar dat je uit mijn buurt blijft, ik heb dat trouwens nog steeds bij ramen zemen of zoiets achterlijks als stofzuigen, je moet dan uit mijn buurt blijven want een woord en je krijgt de wind van voren.
    En dan hadden we nog antroponogwat van een vrouw met een duits accent die altijd kosjmojs zei en daar ging het voornamelijk over. Wij zaten eens bij de notaris voor onze huwelijkse voorwaarden en toen zei die man de hele tijd angel-la tegen mij, daar moet je dan om giechelen maar dat mag dan even niet..
    Op die huwelijkse voorwaarden stonden onze bezittingen, de helft was van frans twee geruite kussen groen en twee geruite kussens rood, zijn moeder had ze gemaakt van een oude jurk. We hebben nooit de moeite genomen om er ook maar iets aan te veranderen.

    Like

  29. roos permalink

    We hadden ook metafysica, althans daar was even niemand voor dus dat kregen we nog even niet. Wat echt alles sloeg was natuurlijk logica, daar begreep niemand echt wat van en de man die het gaf had daar erg veel plezier in dat wij er geen idee van hadden, hij had vroeger klassieke talen gegeven. Ik begreep sowieso niets van al die studies van die mensen . In mijn groep zaten wel jongens die wiskunde hadden gestudeerd, jonge knullen, ik kin maar niet begrijpen wat die in deze softe handel zagen. Er was er eentje bij, daarvan dachten de jonge meisjes dat hij nog bij zijn moeder woonde maar hij woonde in Kampen omdat hij daar theologie deed. Hij reed met mij mee en ik zette hem dan af bij een huiswerkcursus in Zwolle waar hij wiskunde bijles gaf. Deze knul had een scriptie geschreven over sein uni ziet van heidegger, daar begreep ik nu echt helemaal geen bal van . het zijn van de zijnde, een en al mysterie en iedereen gewoon weer zitten te knikken, De ze jongen ging mij van alles uit zitten te leggen in de auto net zoals mijn petekind vroeger toen ik rechten gaf op de heao, De jongen studeerde theologie omdat hij het zo interessant vond maar geen dominee worden , wat zijn ouders in de alblasserwaard maar jammer vonden. Ik was zelf ook wel eens naar kampen getogen , ik dacht kom ik ga eens theologie studeren. Ik kwam daar binnen en vond het er allemaal heel eng, en ben snel weer weggegaan. De dochter van f trouwde pas nog in die enge grote kerk, maar is nu alweer gescheiden.

    Like

  30. roos permalink

    Er was trouwens nog iemand waar ikmee sprak , een vrouw die ook theologie had gedaan, een overspannen pastor. ik begreep niet dat theologie te combineren was met filosofie en zei legde het me uit zodanig dat ik het niet snapte. Net zoals pater hutjes uit kon leggen waarom katholieken beter waren dan protestanten, dat was niet zo maar na een heel lang verhaal was het eigenlijk wel zo.
    F was toen al een keer goed door zijn hoeven gegaan en de theologe ging me uitleggen wat ik met hem doen moest want zij was het ook geweest, ik kreeg allemaal adressen van enge riaggen en trouwens, de apotheekster vond dat ik in een existentie”ele crisis verkeerde, ik was me daar zelf helemaal niet bewust van maar ze gaf me titels van iets van Vorst en dat ging ik dan allemaal kopen en zag na drie regels dan al dat dat niets voor mij was en ik vond ook trouwens helemaal niet dat ik in een existentiële crisis verkeerde. Mocht er zoiets bestaan dan kwam dat veel later pas.

    En toen het jaar haast was afgelopen kwam de hoogleraar metafysica , ook een ben maar ben even geen zin om zijn boek te pakken, hij was net aangesteld, kwam uit brabant geloof ik. Vedder, heette hij. Dat ging dan over metafysica maar niet over geloof, dan vond ik ook weer zo onwaarschijnlijk. Vedder gaf me de genadeslag. Ik moest s morgens altijd al wel om iets na 6en weg wilde ik door de files heen daar een beetje oip tijd kunnen zitten. We gaan zitten bij Vedder en hij zegt al vrij snel, ja, want wij filosofen zijn toch allemaal melancholisch. Ik begrijp er niets meer van, verwacht opstand, maar ze zitten allemaal weer te knikken. Ik was helemaal niet melancholisch, nooit geweest ook. Ik heb mijn boeltje gepakt en ben weggelopen. Einde filosofie. Later belde ze nog wel wat er gebeurd was, gewoon een incidentje.

    Like

  31. roos permalink

    Het was maar goed dat het afgelopen was want thuis was het crisis in de melancholie. f ging dan wel naar een cognitieve psycholoog omdat het moest maar we geloofden er niet in. F ging dan die psych weer van alles uitleggen, alweer de omgekeerde wereld.
    Jarenlang de trouble met schoonmoeder en toen f een paar jaar. a uno moment dada heb ik het echt helemaal gehad. Ik tol van alle kanten. ik smijt de keukendeur aan diggelen, frans staat in de keuken met s in elkaar gestrengeld. S zegt we zijn haar kwijt. ik draai nog wat door en snachts zegt s allemaal hele wijze dingen waardoor de rust weerkeert, De volgende morgen weet hij niet meer wat hij gezegd heeft.
    Ik heb hier helemaal geen zin maar bedenk me dat ik ergens las dat jullie dit wel een beetje behoorlijk zullen toedekken.

    Like

  32. roos permalink

    Ach het was uiteindelijk maar een avond dat ik over de rooie ging net als nog een tijd daarvoor een nachtje maar dat was een heel stil nachtje.

    Bij ons in de straat woont Jan. Zijn vrouw kende ik van het opvangcentrum waar dit brave tutje al weer jarenlang vrijwilligster was geweest, asielzoekers de juridische procedure uitleggen. Jan begint met nog 2 anderen een filosofisch cafe in de stad of ik mee doe, een krankzinnig tijd, met de adem van de broederschap in je nek.

    Nou, dat was het allemaal wel, vandaag nog een lekkere stevige wandeling gemaakt, maar dat was wel grijs allemaal in dat grauwe weer.
    Toedeloe

    Like

  33. ja, heel goed verhaal van roos…
    tjongejonge, wou dat ik zo geweldig goed kon schrijven…..duss….

    Like

  34. onbekend was ik dus…je liefhebbende dochter….
    je weet wel, misja is haar naam, weldra komen wij tesaam!

    Like

  35. fredvanderwal permalink

    Komen wij tesaam
    dan is het varend in een praam
    plukken hier en daar een braam
    doen dat heel bekwaam
    noemen alles bij de naam
    nemen een pepermunt van faam
    toen begon de wind te woeien
    effe nog
    naar de van der Wal door moeizaam roeien
    polsen en enkels in de boeien blinddoek af
    en kijk
    daar lopen de Friese koeien

    Like

  36. fredvanderwal permalink

    Die King Size Tarzan dildo
    heeft M. die mee genomen
    of heb jij die nog?
    en ligt die in het vet
    net als de schaatsen

    Like

  37. fredvanderwal permalink

    Miesjka
    Zou Roos soms familie zijn van Dunya/Fleur?

    Like

  38. fredvanderwal permalink

    Simon Schoon
    http://www.simonschoon.nl/61theologische.html
    Vooral de Hervormde (Fred van der Wal sic: geen Joodse theoloog dus, ondanks zijn keppeltje!) theoloog René Süss moet het bij hem ontgelden. Die waagde het om in 1991 de Israël‑leer van Karl Barth kritisch onder de loep te nemen …

    Like

  39. fredvanderwal permalink

    Dit is op Fredvanderwal's Weblog herblogd.

    Like

Plaats een reactie