Skip to content

Toch is dat niet voldoende om te publiceren want op één been kan de schrijver niet lopen, noch op één zin!

juli 17, 2017

 

28 sept.1997.

Beste P. en B. (deel 1)

Het leven an sich biedt soms volkomen onverwachte tegenslagen dus zodoende.Verleden zaterdag was er in Pleeuwarden,(kutstad van den beginne,excusez le mot), boekenmarkt en voorwaar; Alles wat ik verwacht had, maar niet jelui afwezigheid, alhoewel ik beter had moeten weten .Zeg nou zelf! Als Neerlandikus mag  ik als “de gewone man in de straat” toch wel verwachten dat de eigentijdse  literatuuronderzoeker en verkondiger voor de klas zich breed orënteert,vooral ten aanzien van het werkveld;de straat. Goed, okee, P., je bent in staat een mooie, strakke zin te schrijven en daarmede heb je in ieder geval het pleit gewonnen, hetgeen alweer voor je pleit. Toch is dat niet voldoende om te publiceren want op één been kan de schrijver niet lopen, noch op één zin! Maar genoeg geluld! Geen flauwekulletje boterlulletje meer!

Ik belde des ochtends die zaterdag jelui op in den verwachting dat zullie ook zoudet gaan. Wo warst du Adam? Is  retoriese vraag van heb ik jou daar.En als didaktikus weet je dat zoon vraag helemaal niet beantwoord hoeft te  worden.De Da Costakweekschool was een gekkenhuis dat als tijdelijke opvang werd gebruikt,daar zul je het wel mee eens zijn,maar da’s een gansch ander verhaal.Affijn,genoeg geluld.Ik heb dus een literaar tijdschrift voor acht gulden op de kop kunnen tikken met een artikel van W.F. Hermans over Nescio,dat ik ondanks mijn grote verzameling Hermansiana nog niet had.Toevallig de enige schrijver van Nederland die de tandeloze tand des tijds zal overleven.Let op mijn woorden!Wat ik je brom!Het is nog steeds een grof schandaal dat die sukkel van een Leen Kip (door jou hevig bewonderd,bejje bedonderd!) Hermans niet behandelde en  het jaar rond leuterde over Vestdijk,die volkomen overschatte bal gehakt,wiens gehele oeuvre terecht bij de Slegte voor een appel en een ei te koop is.Niets van wat op die Dakakelekutkweekschool werd behandeld heeft ergens nut voor gehad,wat mijn eigen betreft!.Niet de algebrajiese funktsies,ook niet het paren van wurmen,eerste klas biologieseles of de blokfluitmenuetten bij die muzikale kloon met zijn rooie hogebloeddrukkop.Een normaal mensch zoals jij en zeker ik en zeker ook Beja,die ik altijd hoog beh geacht,hadden er eigenlijk niks te zoeken.Geen geslijm.

Soms,tijdens contemplatieve uren op het terras van ons buiten spreken Ina en ik onder een kopje lentethee nog wel eens over jelui en beloven wij elkander kontakt met jelui op te nemen.Vandaar dus!Elke keer vraag ik Ina dan ook naar de reden van heur verlangen zich in jelui gezelschap te vermeien,maar dan krijg ik vage antwoorden van;”het was toch wel leuk,”waarop ik haar dan wederom bezweer dat het goed is,maar wat zij eigenlijk bedoelt met “toch wel leuk” en dat zij in het geheel niet over de gristullukke religie moet beginnen want dat Piet Wapstra,die bij voorbaat reeds alles beter weet,op dat punt niet meer te bereiken is en dat een normaal mensch dan verzandt in algemeenheden als Het Boeddhisme Heeft Ook Wel Wat of professor Huppeldepup heeft een dikke turf over vergelijkende godsdienstwetenschap geschreven waarin hij beweert dat alles op alles lijkt of niks op niks.Nou,zoon proffessor kan mij aan mijn reet roesten,laat ik je dat vertellen!.De Schrift zegt bovendien dat de gelovige geen parels voor de zwijnen moet werpen.Het klinkt hard,maar het is duidelijk en de eeuwige,onaantastbare waarheid,alwaar men voor kan kiezen of verwerpen en dan moet je het zelf maar weten,moet je maar zien wat d’r van komt.Zij die verloren gaan kunnen schreeuwen wat ze willen naar de overkant;d’r luistert toch niemand als het te laaat isWie verkiest buiten te blijven zal de koude des nachts voelen.Eigen schuld,dikke bult.Net als met de ark van Noach.Zullie lachten zich honderdtwintig jaar een bult om die ouwe gek Noach tot de deur dicht ging en ze verzopen bij bosjes.Men moet het zelf maar weten.Nu is het nog genadetijd,maar voor hoe lang?Ik hoef jou en je gade niet te bekeren,voor zover dat zou kunnen,dus ik respekteer andermans mening op dit punt,alleen wil ik dan ook niet daar over verder praten. En er ook niks van horen.Zodoende dus.Welles Nietes spelletjes,daar ben ik persoonlijk te oud voor.

 

We gaan met ze allen door al die allochtone medelanders sowieso naar een struktuurloze,syntaksisloze en eenzijdig phonetische apetaal,gefundeerd op reclame slogans en MTV channel kretologie toe,voor zover het niet al zo laat is.Jij bent een oprimist en een humanist maar het zal niet baten!Onlangs bezochten wij in een medemenselijke bui het asielzoekers zentrum in Heerenveen Kleereveen en na afloop had Ina al voordat ze de poort van dat konzentraatsiekamp verliet al een zware,geïnfektueerde,schier ongeneeslijke,door gemanipuleerde apevirussen veroorzaakte verkoudheid te pakken die nog steeds niet over is,zodat een onbekende,exotiese phyrusziekte een evidente mogelijkheid is.Dat heb je met die peilloze medemenselijkheid!.Daar zijn die buitenlanders goed in:het verspreiden van onbehandelbare kwalen waarvan geen terugkeer meer mogelijk is en die uitlopen op een onderhoud met een begrafenis ondernemer.Iedereen die het op dit punt niet met mij eens is durf ik ronduit een landverrader te noemen.Nu jij!

 

(wordt vervolgd)

From → Zonder categorie

Geef een reactie

Geef een reactie

