Skip to content

Hij heeft echter niet alleen kontant betaald maar ik kreeg ook nog een gesigneerd exemplaar van “Bevind van zaken” van hem kado

juli 17, 2017

Hij heeft echter niet alleen kontant betaald maar ik kreeg ook nog een gesigneerd exemplaar van “Bevind van zaken” van hem kado. Ik heb dus niet bepaald te klagen. Ik geloof ook hele maal niet dat hij er op uit was om me te besodemieteren. Ik was nogal verlegen in die tijd en niet zo spraakzaam en dat interpreteerde hij als zou ik van de homophielterige kant zijn. Hij ging naast mij  zitten op die vreselijke rieten bank die toen al lang uit de mode was en pakte mijn schakelarmbandje beet, dat ik van Yacintha te leen had, dat fascineerde hem geloof ik. Zijn echtgenote, Loekie Cornets de Groot, die mij toen het beste bewijs leek dat de mensheid toch van de apen afstamt, zat op de grond wijdbeens garnalen te pellen op een oude krant. Het was allemaal een beetje genant. Een onsmakelijk gezicht. Ik dacht dat hij zelf van de verkeerde kant was omdat hij het steeds maar had over mensen die hij kende die “ook zo” waren en ik had in die tijd geen idee wat hij bedoelde. En hij voegde er aan toe dat hij als geboren en getogen Jood uit de oud testamentiese bedeling geen mannen die bij mannen lagen over huis kon hebben. Ik dacht echt dat hij wartaal uitsloeg en voelde me helemaal niet erg op mijn gemak. De dichter Koos Schuur, een eens ver ,aangetrouwd familielid van mij ,vertelde dat Heeresma helemaal niet van Joodse maar van Friese afkomst was en alles aan elkaar loog om zich interessant te maken.

Heeresma rebbelde maar door: ”Zo meteen komt die filmer Erik Terpstra,ik noem hem altijd Erika, want die is “ook zo” en daar ga ik een film mee maken die het einde van alle films betekent,die gaat weken en weken internationaal in alle hoofdsteden draaien, dat is nu al zeker!”

Hij sprak met een geaffekteerd stemgeluid dat leek op een vreemd mengsel van Hermans, Bomans en van het Reve.

“Die Terpstra, die is” ook zo” herhaalde hij nadrukkelijk voor de zoveelste keer en daarom wilde hij privé niets met hem te maken hebben legde hij uit.

Het enige wat ik wist in te brengen was: O. Meer viel er eigenlijk ook niet te zeggen. Ik had geen idee wat hij beodelde met “ook zo”. Wel moet ik toegeven dat hij nog zijn best heeft gedaan mij te introduceren bij een groot reklameburo. Het meest laffe, misselijke en hypokriete aan Heeresma heb ik altijd gevonden  zijn commentaar in de Telegraaf op de dood van Sharon Tate, waarmee hij Roman Polanski en zijn echtgenote nog een trap na gaf. Heeresma is een lafbek en een poseur, maar vooral een leugenaar. Heeresma een karateka? Een tweede dan? Laat me niet lachen! Hij slaat nog geen deuk in een kuipje halvarine! Heeresma hoort thuis in de wasserette voor ouwe wijven die hij heeft gepland aan de Middellandse zee. Achter de wastobbe, met opgestroopte mouwen anders komt zijn Ray Ban zonnebril nog onder het zeepsop!”

 

From → Zonder categorie

Geef een reactie

Geef een reactie

