Skip to content

Ik heb veel berichten gekregen van biseksuele mensen. Zij lijden onder de ont-enning van biseksualiteit in de maatschappij. Maar zoals ik het zie is biseksualiteit een duidelijke en belangrijke identiteit.

juli 6, 2017

Volgens Fred van der Wal wordt het vrouwen tegenwoordig al langer toegestaan om meer seksueel op elkaar ingesneden te raken en intiem naar elkaar te neigen dan mannen die met mannen seks hebben, en wordt dat zelfs steeds vaker van mannen en vrouwen verwacht. Maar de mannen worden over het algemeen gezien als het onbevlekte toonbeeld van onze seksjuweel normatieve macho cultuur, met een seksuele voorkeur voor de vrouw en een slecht verhulde walging van elke andere vorm van seksualiteit tussen mannen.

Fred van der Wal besteedt vooral aandacht aan de manieren waarop gehuwde mannen hun intense seksuele ervaringen met andere mannen voor zichzelf en anderen graag goed praten. Seksueel contact tussen mannen wordt bijvoorbeeld vaak gezien als een vorm van modern samen leven, als de deelnemers maar luid genoeg roepen hoe walgelijk vrijende mannen zijn (denk maar eens aan jongens en mannen die “gedwongen” worden door mannen om dingen, vingers of een lul in elkaars anus te steken – iets dat zo vaak voorkomt). De auteur wijst er echter ook op dat veel heteromannen openlijk hun afschuw voor vrouwenlichamen ui-ten. De haat tegen en minachting voor vrouwen speelt een rol bij mannen die ook voor mannen kiezen. Die openlijke walging voor de vrouw en het verlangen naar een man om seks mee te hebben kunnen dus naast elkaar bestaan.

Fred van der Wal probeert niet te beargumenteren dat deze mannen “eigenlijk” homo of biseksueel zijn, hoewel dat waarschijnlijk wel zo is. Zijn punt is dat wat deze mannen uitdrukken in hun daden geen ingewikkelde of tegenstrijdige acties en emoties zijn, maar een toewijding aan een rijk sexueel leven waarin alles mo-gelijk blijkt. Deze gevoelens die deze mannen in daden om zetten, zou kunnen leiden tot het ontstaan van een homoseksuele of biseksuele identiteit.

We belden met Fred van der Wal in de Bourgogne om verder te praten over hete-ro-, bi- en homoseksualiteit, over kunst en cultuur, blow-jobs, de hand jive, aftrek kringen, en andere meer sdaomasochistisch gekleurde rituelen die mannen hebben bedacht om “ongestraft” aan elkaars en op elkaars pik te kunnen zitten.

Wat bewoog Fred van der Wal ertoe boeken te schrijven over mannen die sado-masochistische homoseks willen hebben?

Fred van der Wal: Toen ik nog een tiener was ging ik nog wel eens met mannen uit die van mannen hielden, en een van die mannen vertelde me over beruchte sadomasochistische rituelen tussen mannen onderling. Hoe ik dat heb geaccepteerd, goed gepraat toen ik daar vrolijk en uit overtuiging aan meedeed? Zo raakte al als vijftien jarige geïnteresseerd in deze brandende kwesties, en toen begon ik om me heen steeds meer bewijs te zien dat heteromannen regelmatig intiem fysiek contact met elkaar konden hebben, en dat niet per se zien als tegen natuurlijk seksueel gedrag maar meer vluchten in de klaar kom modus. Seks als de mystiek van het Westers nihilisme.

Ik kan me ook wel voorstellen dat veel mensen zeggen: “Die mannen durven gewoon niet uit de kast te komen, maar het zijn perverse ras homos. Ik zeg daar op: Nou en! Wat dan nog?”

Ik denk dat seksuele praktijken nog steeds zo moreel beladen zijn, dat veel mensen zich het meest op hun gemak voelen bij seks als het in een duidelijk afgebakend heteroseksjuweel hokje past en daarmee voorspelbaar . Ik denk dat mensen daarom graag geloven dat er maar drie seksuele geaardheden zijn: hetero, homo en bi. Elke seksuele activiteit die ingewikkelder is dan dat, variabeler of afwijkender of die niet in het heterohokje past wordt gezien als een niet wense-lijk.

Ik heb veel berichten gekregen van biseksuele mensen. Zij lijden onder de ont-enning van biseksualiteit in de maatschappij. Maar zoals ik het zie is biseksualiteit een duidelijke en belangrijke identiteit. Waarom zou ik hen tot een perverse, half criminele, los geslagen gemeenschap willen rekenen? Door te zeggen dat ze biseksueel zijn omdat ze seksueel contact met mannen en vrouwen hebben, redu-ceer je biseksualiteit van een genderidentiteit tot een technische beschrijving van seksuele handelingen. Ik zie biseksualiteit als breder dan dat.

From → Zonder categorie

Geef een reactie

Geef een reactie

