Skip to content

GEPENSIONEERDE LERAAR NEDERLANDS TEN ONRECHTE MINACHTEND OVER HEEMSTEDE

juni 29, 2017

GEPENSIONEERDE LERAAR NEDERLANDS TEN ONRECHTE MINACHTEND OVER HEEMSTEDE

In 1983 verscheen op de voorpagina van de Leeuwarder Courant een aankondiging van een artikel over de Friese boycot die de stijl calvinistische RPF wilde instellen van mijn werk nav mijn expositie in het Gemeentehuis te Bergum.
Er hing op de expositie een niet bepaald aanstootgevend schilderij van een half naakte vrouw met parasol op de rug gezien waar het christelijke RPF lid Welmers moeite mee zou hebben, dus werd het een debat in de gemeenteraad waarin het CDA vanzelfprekend de kant koos van de RPF.
Een storm in een glas water. Het schilderij bleef echter hangen. De moralistische, stijl gereformeerde burgermanspartij RPF haalde weer eens bakzeil.
Mijn ex-klasgenoot van de Da Costakweekschool te Bloemendaal, de leraar Nederlands Piet Wapstra kwam naar aanleiding van het interview met mij in de Leeuwarder Courant zonder enige aankondiging op bezoek in Garijp. Alhoewel onverwachts bezoekniet echt welkom is besloot ik een uitzondering te maken.
We spraken over de kweekschooltijd van 1960-1966 en merkwaardig genoeg deelde hij mij mee dat hij tijdens die jaren nooit met mij had willen praten ‘uit principe’.
Ik kende zulke ‘principes’ niet, was verbaasd en vroeg aan deze ex-gereformeerde schoolmeester naar de reden van zijn zwijgen .
Het bleek aan zijn minachting voor Heemstede waar ik tien jaar heb gewoond te wijten.
Als Beverwijker beschouwde hij Heemstede als minderwaardig en a-cultureel verklaarde hij op afgemeten toon.
Een typerende provinciale houding van dorp tegen dorp en stad tegen stad. Iets dat ik als ex-Amsterdammer uiteraard nooit had mee gemaakt.
Ik vroeg om zijn idee toe te lichten dat Heemstede minderwaardig zou zijn en Heemste-denaren a-cultureel.
‘Jij bent als Heemsteedse klasgenoot nooit naar lezingen van schrijvers gegaan in Haarlem en wij Beverwijkers uit de klas wel’ beweerde hij.
‘Ik heb die lezingen cyclus toen net als jij gevolgd, maar waarschijnlijk heb je vanuit je vooringenomen standpunt verdrongen dat ik daar ook was ’.
‘Ik heb je daar nooit gezien. Kun je dan één van de schrijvers opnoemen die je zoge-naamd hebt beluisterd?‘ vroeg Piet arrogant.
‘Geen probleem. Ik heb behalve de andere lezingen o.a. ook de lezing van Mulisch bijgewoond en heb zelden een saaier evenement meegemaakt. Een overschatte auteur’, zei ik.
‘Ik kan me niet herinneren dat jij daar bij was. Hoe durf je Mulisch aan te vallen trouwens…als iemand niet saai is dan is het Mulisch wel’, hield hij vol.
Volgens Piet Wapstra was uit Heemstede nog nooit iets van belang op cultureel gebied gekomen en ik moest me vooral niet verbeelden dat ik ookmaar iets aan de cultuur bij droeg met mijn schilderijen en tekeningen wist mijn gefrustreerde bezoeker me ook nog te vertellen.
Ik haalde mijn schouders op en nam het voor kennisgeving aan.
‘Nog een kopje thee met een kaakje om bij te komen, Piet?’
Ik heb eenmalig een tegenbezoek gebracht aan Piet Wapstra en zijn echtgenote Beja in Leeuwarden waar ze in een doorsnee nieuwbouwwoning zaten.
Ik ben hem verder uit het oog verloren en classificeerde hem in de categorie der onbe-nulligen.
Daarbij is het gebleven en hij zal er nog wel zitten.
Vrijdagavond 27 juni 2014 mailde ik de Heemsteedse Marijke de Jonge-Last, secretaresse van de vereniging Historisch Heemstede, waar ik een lijst van Heemsteedse cultuur-dragers kon vinden om er een weblog over te maken:
Geachte Mevrouw van Donge-Last,
Toevallig kwam ik Uw naam tegen op een website Historisch Heemstede. Daar ik tien jaar in Heemstede heb gewoond graag een informatie.
In verband met een publikatie van mijn hand ben ik benieuwd naar welke bekende mensen uit de muziek, literatuur, kunst of bestuurlijke faculteiten in Heemstede ooit hebben gewoond en/of geboren zijn.
Is er literatuur ooit gepubliceerd over markante Heemstedenaren? Een boekje o.i.d?
Bij voorbaat mijn dank,
Fred van der Wal
Ik kreeg niet direct antwoord. Dat verbaasde mij enigszins. Ik herinner mij dat in 1963 en 1964 de aantrekkelijke Marijke Last, ex-leerlinge van de Gerrit Bargerschool, elke donderdagavond in de bibliotheek van Heemstede te bezienswaardigen was. Ik was als hospitant twee weken op de Gerrit Bargerschool geweest ivb met oriëntatie op scholen in Kennmerland.
We zwaaiden wel eens naar elkaar als ik in de leeszaal achter glas zat en zij voor de ruit stond.
Het leeftijdsverschil was te groot. Ik was toen 21 jaar oud en zij 16 of 17.
Een keer ontmoette ik Marijke toen ik in gezelschap was met mijn toenmalige gepassio-neerde vriendin Els D. Marijke vroeg iets aan me over een boek om te laten zien dat we elkaar kenden.
Ik vond haar lef wel opmerkelijk.
Els was verontwaardigd en zei jaloers: ‘Wat moet dat kind van jou?’
Ik ging verder niet in op Els haar jaloezie.
September 1965 raakte het uit met Els. Daarna heb ik Marijke nog één keer gezien in de bibliotheek. We wisselden wat vrijblijvende small talk in de hal uit.
Een paar jaar geleden mailde ik met Hans de Haas, die nu in Australië woont en bij Ma-rijke in de klas had gezeten. Alle jongens waren geïmponeerd door haar. Zij was ook het leukste meisje van de klas.
Mariijke van Donge-Last van de vereniging Historisch Heemstede stuurde mijn mail door aan auteur Marloes van Buuren.

Ik kreeg antwoord:
Beste meneer Van der Wal,
U stelt een heel brede vraag. Via het weblog Librariana van Hans Krol kunt u een heleboel goed gedocumenteerde en betrouwbare informatie vinden. Een paar links:
https://ilibrariana.wordpress.com/category/literatuur-en-beeldende-kunstenaars/page/2/
http://ilibrariana.wordpress.com/2012/01/09/letterkundigen-musici-acteurs-en-beeldend-kunstenaars-in-heemstede-begraven/
U kunt via het weblog ook contact met de heer Krol opnemen.
Vriendelijke groet,
Marloes van Buuren
Historische Vereniging Heemstede-Bennebroek
Ik mailde terug:
Geachte Mevrouw van Buuren,
Dank voor uw mail, die mij zeker verder brengt. De reden om te informeren was het feit dat ik jaren geleden iemand ontmoette die zich laat dunkend uitliet over Heemstede, hetgeen ik zeer onterecht vond.
Vandaar dus.
met vriendelijke groet
Fred van der Wal
Overgenomen van LIBRARIANA van Hans Krol.
Bekende Heemstedenaren korter of langer verbonden met Heemstede:
EMILE ERENS (1865-1951), hagiograaf en anjerkweker
LEO TEPE VAN HEEMSTEDE (1842-1928) (letterkundige)
DIRK HARTING (1884-1970) (graficus)
HERMAN HEUFF (1875-1945) (beeldend kunstenaar)
ISCHA MEIJER (auteur)
ROB HOEKE (pianist)
BOUDEWIJN DE GROOT (zanger)
LOUIS HARTZ (1869-1935) (beeldend kunstenaar)
ANTOON MOLKENBOER (1872-1960) (beeldend kunstenaar)
NICOLAAS BEETS – GODFRIED BOMANS – PIET SCHRÖDER (letterkundigen)
ANTON PIECK ( tekenaar en boekillustrator)
JAN WIEGMAN (1884-1963), tekenaar en boekillustrator
FRED VAN DER WAL (auteur, graficus, kunstschilder, tekenaar) woonachtig van 1957-1968 J.C. van Oostzaanenlaan 6 te Heemstede, na 2002 Couloutre, Frankrijk.
MICHEL VAN DER PLAS (1927-2013) (letterkundige)
MARIA MACHTELD VAN SYPESTEYN (1724-1774), (miniatuurschilderes)
JUDITH LEYSTER (1609-1660) + JAN MIENSE MOLENAER (1610-1668) (beeldende kunstenaars)
ELLEN WOLFF (beeldhouwster
HELLA HAASSE (auteur, woonde als 7 jarige te Heemstede)
GERRIT BLE(E)KER (1593-1656) EN DIRK BLE(E)KER (1622-1679) (kunstschilders)
LANDSCHAPSSCHILDER WILLEM VESTER / (DOCHTER) GESINE VESTER
I.M. JURRIAAN ANDRIESSEN (1951-1991) (musicus, beeldend kunstenaar)
CHRISTIAAN VAN POL (1752-1813) (kunstschilder)
JOHAN BROUWER (1914-2007), dichter en performer
G.H.G.VON BRUCKEN FOCK (1859-1935) (kunstschilder, componist, pianist)
A.J.J.VERSPOOR (ARCHITECT) / DOLF VERSPOOR (literair vertaler)
JAN VAN KRIMPEN (1892-1958), graficus, postzegelontwerper en typograaf
MIEP (MARIA H.) VAN LUIN-RIEMERSMA (1911-1997), pianiste.
JAAP (JAKOB) MEIJER (1912-1993), geschiedkundige, schrijver en dichter.
ANTOON H.J. MOLKENBOER (1872-1960), beeldend kunstenaar.
LENNART H.NIJGH (1945-2002), tekstdichter en columnist.
THEO(DORUS) VAN REIJN (1884-1954), beeldhouwer.
ELS (ELISABETH) G.M.M.VAN ROODEN (1941-1981),
JOOS (JOSEPHUS) M.B.G. VAN VLIJMEN (1920-1990), beeldhouwer en edelsmid.

From → Zonder categorie

Geef een reactie

Geef een reactie

