Skip to content

BESTE HUUB MOUS, IK KEN DE DISCUSSIE TUSSEN MICHAËL ZEEMAN EN JOU

juni 25, 2017

BESTE HUUB, IK KEN DE DISCUSSIE TUSSEN MICHAËL ZEEMAN EN JOU

 

RE: [Huub Mous] Nieuwe reactie op: De ideologie van de Gysbert Japicxprijs‏

 

fred van der wal   17-3-2009

 

Aan: huubmous@gmail.com

 

Beste Huub,

Ik ken de discussie tussen Michaël Zeeman en jou over het hier onder beschrevene. Zeeman is nooit veroordeeld wegens oplichting. Het proces is indertijd naar ik me meen te herinneren uitgelopen op een sepot. De visie op een en ander van de oude autodidact Dijkstra van De Tille was zeer twijfelachtig. Ik heb zijn portret nog twee maal geschilderd, doch dit terzijde.

 

Gezien de al tientallen jaren devaluatie en uitholling van het prijzensysteem in lilaleuteratuurland kan het niet dol genoeg worden naar mijn smaak.

Wie op een prijs zit te wachten zet een levensgroot vraagteken achter zijn integriteit.

met vriendelijke groet

Fred van der Wal

 

 

To: krietak@hotmail.com

Subject: [Huub Mous] Nieuwe reactie op: De ideologie van de Gysbert Japicxprijs

Date: Tue, 17 Mar 2009 13:16:11 +0100

From: huubmous@gmail.com

 

Er is een nieuwe reactie op de blogpost “De ideologie van de Gysbert Japicxprijs”.

http://www.huubmous.nl/2009/03/17/de-ideologie-van-de-gysbert-japicxprijs/

 

Auteur: Huub Mous

Reactie:

 

> Tsja dat het is het lot van elke kriticaster in Friesland die een ander een prijs wil ontzeggen. Hij zou handelen uit jaloezie omdat hijzelf nooit een prijs zou hebben gehad. Zo snier je elke kritiek bij voorbaat de mond. In 2005 waagde ik het te beweren dat ik nooit een prijs aan zou willen nemen uit handen van een laaienlichter als Michaël Zeeman. Welnu, dat heb ik geweten. Onze laaienlichter uit Rome (‘ Hoe kan ik De Tille tillen’ was ooit zijn levensmotto), reageerde als door een adder gebeten:

‘Want, lieve lezers, Huub Mous mag dan wel zo chic zijn om nooit een prijs uit mijn handen te willen aannemen – alleen al het idee dat ik ooit, als jurylid, een prijs aan Huub Mous zou toe willen kennen: maar welke dan, m’n jongen, en waarvoor dan in ’s hemelsnaam? dat je dertig jaar lang iedere dag trouw naar kantoor bent gekomen hoeft toch niet bekroond te worden? – hij wilde maar wat graag onder mij en voor mij werken. Hij deed daarom zeer zijn best mij van zijn stilistische kwaliteiten te overtuigen, van zijn smaak, zijn deskundigheid, zijn afgewogen oordeel.’

 

Met die laatste bewering ging onze laaienlichter over de schreef. Hij herinnerde zich vaag dat ik zijn naam ooit als referentie had gebruikt bij een sollicitatie, maar dat was niet om ‘onder hem’ te mogen werken. Nee, deze megalomane kleptomaan haalt de dingen wel eens meer door elkaar.

Geeft niet. Ieder zijn gekte. Zo is het toch Fred?

Ik zie de wereld als een grote open inrichting, waar de gezonde geesten veruit in de minderheid zijn. Gelukkig maar. Zonder gekken zou het heel saai worden in dit tranendal. Dat wil nog niet zeggen dat je ze een prijs moet toekennen.

 

Zie alle reacties op de blogpost hier:

http://www.huubmous.nl/2009/03/17/de-ideologie-van-de-gysbert-japicxprijs/#comments

From → Zonder categorie

Geef een reactie

Geef een reactie

