Skip to content

Hij is niet ouder geworden dan twee jaar. Ik vind het nog steeds moeilijk te verteren.

juni 19, 2017

 

Maar al van de hak op de tak springend op nieuwjaarsdag even serieus en een over weging om mee te geven per email: X. heeft behalve een aardig snuitje ook het een en ander aan herseninhoud in haar bol, dat wist iedereen al lang. Viel me al snel op in de Pinkstergemeente,  waar verstandige vrouwen met een lampje zijn te zoeken. Dame om mee rekening te houden dus. Toch moeten we niet het woord uit Prediker vergeten : vermeerdert men kennis dan vermeerdert men smart. Daarom zijn veel EO leden van die blije mensen. Blijheid en domheid zijn synoniemen. Je ziet dat ik overal zo mijn gedachten over heb en dat maakt iemand niet populair, zeker niet in artistieke kringen. Heb ont zettend de pest aan beroepsbeeldende kunstenaars en er een hier zelfs uit huis getrapt t.w. de zeer met zich zelf ingenomen kunstenmaker XXX.

Zijn echtgenote mag nog wel komen en doet dat ook, al thans voor kort tijd. Op de lange duur zal ze wel afhaken. Ze kijken erg neer op mijn werk als kunstenaarsechtpaartje en voelen zich hoog verheven boven mij omdat zij tonnen kunstsubsidie krijgen en steken dat niet onder stoelen of banken. Tijdens een tentoonstelling van mijn werk in Donzy temidden van Franse genodigden oreerde hij aan één stuk dat mijn werk “rotsooi was” en “moet je eens kijken hoe die er bij staat” over mij dus. Hij verkeerde in de veronderstelling dat het allemaal Fransen waren op die opening, alleen stond mijn goede vriend Wim van Grootheest naast hem en die heeft de denigrerende op en aanmerkingen van XXX haarfijn aan mij over gebracht. Toen heb ik XXX. ons huis uit geschopt. Mijn vriendelijkheid is allen bekend, meent mijn echtgenote, behalve in het beeldende vak, doch dat spreekt van zelf. De late schilde rijen van Constant, nog altijd de slimste van die vreselijke Cobra groep, vind ik niet zo slecht als je misschien zou denken en zijn vroege plexiglas constructies New Babylon indertijd ook niet alhoewel het niet mijn cup of tea is en dat is andere koffie dan thee. De theoretische uitgangspunten van deze mensen totale nonsens. Appel en Corneille kommersjele prut, hun vroeg werk slechte deriva ten van Klee en Miro. De visie dat de kunstenaar door de ogen van een kind moet kijken’ pure hum bug en per defintie een onmogelijkheid. En ze hadden steeds maar andere wijven waar ze niet alleen mee thee dronken maar het ook nog mee deden hetgeen ik ook geen aanbeveling vind. Lees net op internet een Telegraaf kop : Minder verkeer, meer ongelukken’. Het gaat dus weer eens heel goed met het vaderland dat toch al veel te vol is. Een ander hot item is drank gebruik. Wij verkeren in de omstandigheid regelmatig een vrolijk echt paar te treffen dat veel drinkt, na vijven wordentenminste drie flessen roodwijn soldaat gemaakt. Ik heb daar over mijn licht op gestoken bij een bevriende medicus in Heerenveen, die de inname van zulke hoeveelheden zonder meer levensbedreigend noemt. Alhoewel er uitzonderingen zijn beperken wij doorgaans ons drink gedrag tot een/twee (volle) glazen Bordeaux,indien wij niet in gezelschap zijn, behalve gisteren omdat het oud jaar was endan geldt het de volgen de dag niet meer. Het kost niet echt veel moeite diebeperking. Bovendien moest ik om mijn woede temperen over die vreselijkecaberetier Joep Meloen van ’t Hek. Heb een kwartier gekeken en vond het toen wel genoeg. Wat betreft die betaling van het schilderij dat jullie van mij hebbendaar heb ik nooit meer naar gekeken, maar zal het doen. Ik neem aan dat jullieveel beter zijn in administratie en zakelijke aangelegenheden waar ik eenontzettende hekel aan heb. Wel verricht ik papierwerk voor I. betreffende hetaanvragen van een ZVO vergoeding en het laatste half jaar bezwaar schriftenschrijven naar de inspectie van de belastingen, waarbij ik in het gelijk bengesteld door mij te beroepen op het Frans Nederlands belasting verdrag waarbijdubbele heffingen uitgesloten worden. Toevallig was ik op een artikel overbelasting wetgeving gestuit. Je weet nog dat leuke, kleine poesje dat toen in de heg zat te miauwen, helaas is dood gereden. I. en ik hebben er bij staan grienen als een hyena toen we hem op een zomeravond vonden. Hij is begraven in de tuin met een steen op zijn grafje waar een tekst op staat. Hij is niet ouder geworden dan twee jaar. Ik vind het nog steeds moeilijk te verteren.

From → Zonder categorie

Geef een reactie

Geef een reactie

