Skip to content

Fragment uit novelle “Schrijversblokkade”

juni 12, 2017

Fragment uit “Schrijversblokkade”

En die tuin die kwam uit op de Adriatiese zee, dus ik begon de ochtend met pootje baaien tot ik een verdwaalde barracuda aan mijn teen had hangen, die later geamputeerd is door de gangreen die zich begon te ontwikkelen. Je rook de lucht van amandelen die van uit mijn tenen op steeg en ik zag gasbelletjes zich ontwikkelen op het vlees net als bij een etsplaat die in een zuurbad ligt, die veeg je dan weg met een vogelveer om het bijtproces te reguleren.
Nog even en mijn hele voet was naar de kloten geweest als mijn teen er niet afgezaagd was.
In dezelfde tijd van mijn rottende teen kwam Jef Geeraerts langs, de Belgiese auteur, die was toen nog autoverkoper, keurig in het pak, kort geknipt haar, nog geen hippie baard, geen hond kende hem, de buren keken op hem neer en hij zei; laat die teen eens kijken. Hij had een EHBO diploma doordat hij officier was geweest in het Belgische leger en gewerkt had in de Congo als assistent-gewestbeheerder, keek er zo eens naar en mompelde wat, zo iets van: ‘Gotsalmetruttenbollen! Jij bent nog eens spekkoper! Gangreen! En nog wel aan je grote teen! Nou, ja geeft niks je hebt er nog negen over als ie er af moet en je hebt maar één kop! Wees blij dat het niet in je kersenpit is toegeslgen daar helpt geen bolwassing meer tegen!’
Toen zei ik: Gangreen, wat is dat nou weer? Wist ik veel.
‘Dat is de titel voor mijn nieuwe boek! Over neuken met nikkers en neuken met negerinnen! Dat doet het goed in deze tijd! Ik zal de Jan Cremer van Vlaanderen worden als ik genoeg seks in  dat boek prop! Zeker weten!’
Wat een goed idee, dacht ik, daar ging die kleine mafketel met zijn krommem  achterpoten een paar boeken over schrijven, nou, dat is later die beroemde Gangreen serie van hem geworden, waarin ie wat afkankert over zijn eerste wijf en over hoe lekker het is om met negerinnen te neuken, een en al viespeukerij dus, de flamoezen vlogen je om de oren alsof het niks kostte, maar dat werd wel een internationaal succes, want al die kerels herkenden zich daar in, die hadden het allemaal gezien met hun wijf na een paar jaar, die wilden ook op die hete zwarte wilde wijven klimmen met kroeshaar op d’r kut om ze eens stevig van jetje te geven, bij voorkeur in hun Kongolese achterwerk voor een potje poep stampen.
Boeken waarin op elke pagina een negerin op neokoloniale wijze werd gepakt in de missionaris positie, de auteur hield ze er letterlijk onder om ze de westerse cultuur bij te brengen en er in te pompen. Die negerinnen in het wild communiceren hoofdzakelijk het seksjuwelen leven.
Het blijven natuurmensen die voor een reep sjokola en een kralenketting plus een spiegeltje de broek uit gaan. Seks is voor hun hetzelfde als het kijken naar een peertjes schilderij voor ons.
Maar ja, het kan toch raar lopen in het leven.
Na zes jaar wilde mijn vrouw terug naar België, ze miste de petattekes en de kasseien van Antwerpen. Ze was Vlaamse van oorsprong.
Een gezelligheidsmens, die opgevoed was met de radioquizz en King Size zakken Vlaamse Fritten. Alles of Niets.
Wat mijzelf betreft was het eerst alles en werd het uiteindelijk dus niets.
Toen ben ik pas echt manies geworden, want dat zag ik helemaal niet zitten.
Alleen dat vreselijke klimaat al in West Europa. Rainy Day Women. Een benauwde flat in het centrum. Dag en nacht autoverkeer voor de deur. Uitlaatgassen.
De vogeltjesmarkt. Ik ken maar twee soorten vogels: schijtlijsters, die hangen in de lucht en doen het met opzet op je kop en drijfsijssies, die zwemmen in de stinkende stadsgrachten tussen de dicht gekoopte vol gespoten kapotjes en vette drollen, want al die riolen komen op de grachten uit.
Die toestanden met Dutroux gingen toen ook nog spelen en dat vond ze echt heel interessant, dat wilde ze van dichtbij mee maken.
Ze heeft een hele correspondentie met hem gevoerdtoen hij in de lik zat.
Toen ben ik pas echt door een diep dal gegaan, want daar kon ik niet achter gaan staan. Jonge meisjes tegen hun zin naaien, okee, dat is een stuk van hun opvoeding, daar moeten ze doorheen breken, dat is een leerproces, maar ze opsluiten en laten verhongeren was iets anders, dat is voor mijn gevoel heel erg in tegenspraak met elkaar.
Het vlees gaat verleppen als je niet geregeld voedsel, fruit, vitamines en een slok water naar binnen krijgt. Had ze dan eventueel net als in de middeleeuwen vast geketend aan de muur, regel maat afgezweept, aan hun duimen opge hangen en op water en droog brood gezet, daar had ik nog enig begrip voor kunnen op brengen.
Elke echte vrouw vindt het fijn om met de zweep te krijgen. Je moet ze keihard aanpakken, pas dan leven ze.
Ik kon het niet meer aan en gooide het roer om.
Vrienden hadden al vaker gezegd dat ik het helemaal over een andere boeg moest gooien, dat heb ik toen ook gedaan. Ik heb in drie maanden er toen vijfhonderduizend gulden aan overhead kosten door heen gejaagd.
Ik wilde een groot rock ’n roll festival organiseren en contracteerde de grootsten ter wereld zoals The Velvet Underground, Lou Reed, Bob Dylan, The Rolling Stones, allemaal sixties groepen en blues zangers die plotseling verschrikkelijk duur waren, want ze roken geld.
Ik zat dag en nacht te brassen in luxe hotels, overal ter wereld. In New York huurde ik een hele etage van het befaamde Chelseahotel af. Daar zaten al die popschilders. Ik leefde op coke anders had ik het niet vol gehouden, alleen als je daar te veel van neemt word je zo gek als een deur, volkomen paranowiede. En het kostte niet niks want de hele crew was ook stevig aan de coke, er ging per dag met gemak zes, zevenduizend gulden alleen aan coke door heen, dat betaalde ik allemaal omdat ik dacht dat het in de pop sien zo hoorde. Ik sloeg soms hele suites van dure hotels in puin en dan lag daar de volgende dag de rekening. Nee, hoor, het management vond het echt geen bezwaar, zo lang ik maar betaalde. Ik bleef een welkome gast tot de geldzak leeg was.

From → Zonder categorie

Geef een reactie

Geef een reactie

