Skip to content

De briljante musicus/academicus Dr. Albert Alberts  heeft mij meer te vertellen dan de eerste de beste klatsj klatsj kunstenaar van de manlijke of vrouwelijke kunne…het is zonde dat ik het zeg!

juni 10, 2017

IMG_1203.jpg barones 2

FOTO MISJA VAN DER WAL 21 MEI 2017, CAFÉ DE BARONES, AMSTERDAM.

OP DE FOTO VAN LINKS NAAR RECHTS: DR. ALBERT ALBERTS, FRED VAN DER WAL.

ZEVENTIGERS MET EEN POTENTIE WAAR EEN NORMAAL MENSCH BLEEK VAN WORDT EN ACHTEROVER SLAAT.  JAMMER VAN DE ATLAS EN DRAAIER. JA, DIE KUNNEN WE WEG GOOIEN!

En verder meneer van der Wal? Laat ik er het zwijgen toe doen. Een Arti meneer, die ik de kale biljartbal noem, wenste mij toe dat ik na 45 jaar Arti lidmaatschap mij niet meer zou vertonen op Arti. Het zal wel weer een tekenleraar wezen. Kan niet missen. Zijn verzoek kan ik helaas niet inwilligen. Heeft die meneer ooit in de sociëteit het woord tot mij gericht?Nee, daar begon hij liever niet aan. Een tekenleraar -lerares is een goed gesalarieerde, overbodige leerkracht met een romantische in- of uitborst , die doorgaans les geeft in een vak dat hij/zij zelf niet beheerst.

In de rooksalon van Arti heb ik prettige momenten beleefd. Roken verbroedert, dat is al lang bekend. In de huiskamersfeer raak je nog wel eens verzeild in een prettig gesprek. Soms verwijlen er goed geklede dames op leeftijd. Het moeten individualisten zijn schat mijn kennersoog in. Zelden richt ik het woord tot ze. Waarom zou ik? Een jager op de ladies ben ik nooit geweest en zal ik nooit worden. Voor je het weet is ’t matschudding en een bak vol stennis.

Nimmer zal ik aan de bar voor een liefst in het zwart geklede bevallige juffrouw terneder knielen, heur in zwarte nylons van 15 denier gehulde knieën omvamen om te verklaren dat ik nu voor het eerst een eigentijdse equivalent van de Mona Lisa heb gevonden. De achterliggende artistieke gedachte: hoe kom ik er zo snel mogelijk in! De artistiek jacht op openbaar toegankelijk kutspek is niet aan mij besteed. Ik blijf een kritische droogkoker, maar geen droogkloot.

In mijn nu al weer decennia durende lidmaatschap van de hoofdstedelijke kunstenaars-vereniging is het duidelijk dat met het recent stijgen van het peil van het aangename divertissement in Arti de beeldende kwaliteiten van de nieuwe leden omgekeerd evenredig blijken. Moderne kunst. U zegt het! Alles is subliem. Waarom is moderne kunst doorgaans zo lelijk?

Zoals gewoonlijk in kunstzinnige kringen opteren goede kunstenaars niet voor bestuursfuncties als escape from reality of complementaire invulling  voor wat niet is en nooit zal komen. Mijn werk en persoon is nooit goed gevallen onder de Arti collegaatjes en commissie leden. Invitaties van galleries uit de VS, Londen, Wenen, Florence, Parijs en uit andere steden die ik al lang vergeten ben bewijzen genoeg, nee,  daar vouw ik doorgaans papieren vliegtuigjes van die onder mijn homerische gelach na met een zwaai van de machtige rechter arm toevalligerwijze regelrecht de prullenmand in vliegen. Ik heb er geen zin in, zal nooit een vliegtuig binnen gaan want daar zit altijd wel een licht gekleurde goed bewapende multi culti terrorist met het groen links draaiende melkzure gelijk aan zijn kant in de business class als exponent van de eigentijdse tolerantie. Ik verkeer in uiterst gerieflijke financiële omstandigheden. Je zult er mee gezegend zijn. Verder heeft deze artiest als auteur dezes in hoge mate schijt aan autoriteit. Deelname aan forumpjes of intervjoetjes op Arti zal nimmer geschieden. Eerlijk gezegd zal het mij als vegetariër, indiviualist en ex-dienstweigeraar worst wezen.

Het lijdelijk verzet tegen Fred van der Wal van doorgaans middelmatige talenten in het kunstenaarsplantsoen is mij vanaf 1965 bekend. Ik distantieer mij gaarne daarvan. Voor enige aangenaam divertissement bezoek ik sinds kort graag het café “De Barones”. Aldaar geen pseudo-intellectuelen met filosofieën die ik al honderden keren hoorde.

De briljante musicus/academicus Dr. Albert Alberts  heeft mij meer te vertellen dan de eerste de beste klatsj klatsj kunstenaar van de manlijke of vrouwelijke kunne  uit het kunstenaarsplantsoen overwoekerd door poison Ivy en gifsla.

Lees vooral de biografie van Albert Alberts en er zal u een licht op gaan. Een verade-ming. Adembenemend te lezen hoe hij als multi talent, gestaald karakter, volgens velen briljante en hoog intelligente levenskunstenaar/academicusen musicus menig prettig ogende dame bemande op weg naar de Grote Finale. Daar ben ik een kleine jongen bij en dat houden we zo.  Tot zo ver! Ik dank u voor uw aandacht.

(wordt vervolgd).

From → Zonder categorie

Geef een reactie

Geef een reactie

