Skip to content

Schei nou toch uit, zeg!.. Doe me een lol; zeg, ben je nou helemaal van de pot gerukt!.. Vertel mij wat!..Sodemieter toch gauw op!..Ben je nou helemaal gek geworden?… Nou moet je niet zeiken, hoor, want anders gaat de beuk er nog vandaag in…! (deel 3)

mei 27, 2017

Wie was u vroeger?

 

‘Maar ik heb de samenleving toch niet lastig gevallen? Wij kregen toch geen cent steun?’

Nu krijgen ze ook geen steun!

 Wat is er dan voor verschil, nou moet je gvd niet zeiken!’

Ik zeg juist dat er géén verschil is, dat het niet alleen vroeger zo was.

 ‘Neu-heu…., maar je hebt nu zo verdomd veel vangnetten. Bij ziekte het ziekenfonds, als ie mand echt niet meer kan dan is er altijd wel een hulpverlenende Organisatie als deurkruk om niet om te vallen, dat is toch zo, huursubsidies, schei nou toch uit! Zeg, doe me een lol. Vertel me wat! We zijn d’r miljarden aan kwijt.’

U heeft jongere zowel als de voorgaande generatie  zachte kuipjes halvarine genoemd. Er zit geen fut meer in.

 ‘Nou, fut… We hoeven volgens de Bijbel natuurlijk niet te twijfelen aan de schepping mens. Maar de frustratie tolerantie is teruggelopen, het zelfmoordpercentage onder jongeren neemt niet voor niets toe.De mensen nu, vooral dan de jongeren, willen zijn als wild stormende rivieren die over de dijken van konventies en afspraken heenbeuken, maar wel met behoud van uitkering, en dat gaat niet!’

Moeder

De laatste jaren heeft u niet veel boeken geschreven.

 ‘Nee, dat kwam omdat ik veel te maken heb gehad met vertalingen en verfilmingen van mijn werk. Ik ben met voorbereidingen bezig voor mijn eerste film, die ik zelf ga regisseren in Italië, in oktober ga ik één van de twee mannelijke hoofdrollen in een Nederlandse speelfilm vertolken, dat zijn allemaal uitstapjes voor me geweest. En ik heb vier jaar lang mijn moeder moeten verplegen. In ’86 komt er een nieuwe verhalenbunde! van mij uit.’

Bent u nog vaak in Nederland?

‘Nee, ik ben vaak weg. Ik leid een reizend bestaan. Ik ben niet een man met een mooie studeerkamer vol boeken hoor, dat heb ik nooit gehad.’

Vindt u alleen reizen prettig?

 ‘Dat is een veel moeilijkere vraag om te beantwoorden dan je zo zou denken. Begrijp me goed, een mens moet tussen de mensen; hij moet er bij voortduring voor waken om niet te ver vreemden van zijn medemens. Dat wordt een probleem wanneer zijn onafhankelijkheid, zijn principes, diametraal staan op de samenleving waar hij van nature in thuis hoort. Hij zegt dus: “ik hoor tussen de mensen”, maar de samenleving en het kulturele ambtenarenbestel in Friesland als zodanig pest hem weg naar de periferie. Dat is een existentieel probleem van de eerste orde. Maar ik laat me niet dwingen door de maatschappij, ik vecht meedogenloos terug. Mijn Godt; waar hebben we het eigenlijk over? En daarbij heb ik de jaren des onderscheids bereikt, van de volwassenheid. Het gaat mij niet meer om het doel zelf, het al of niet slagen, het gaat mij om de weg die je te begaan hebt. En of dat resultaat heeft of niet is nauwelijks nog interessant. Je hebt het te doen. Net als met boksen. Steeds terug komen, steeds terug komen, steeds terug komen. Counteren; dat is een kunst die Winners zoals ik verstaan. Ik krijg brieven binnen van bejaarden….nou,nou,nou; het kamerbreed uitgemeten zelfmedelijden van die stukken frustraat druipt van de met een goedkope bolpunt geschreven goedkope hout houdende lijntjespapier af.

De pamfletten die u schijft zijn vrij moeilijk van stijl. Lange zinnen, Oud Nederlands taalgebruik zoals de jury reeds zei,..

 ‘O, dat is natuurlijk helemaal niet waar! Dat we zo lakoniek met de taal omgaan moet iedereen zelf weten, maar ik houd hem graag in ere. Als je een meubelmaker die zijn hele leven met eikenhout heeft omgegaan vraagt om over te gaan op triplex, dan zegt-ie “krijg nou gauw de tyfus”. Terecht natuurlijk. En als ik bijvoorbeeld zie hoe gering de gemiddelde woordkennis is van bijvoorbeeld een scholier of bejaarde, dat is een arme wereld. Men praat binnen een heel enge marge van woordkennis. Bijvoorbeeld het woord “shit” dekt een hoeveelheid lading die in honderden definities uiteen kan vallen. Dat vind ik arm.’

‘Maar er is nog wat, ik krijg veel korrespondentie van middelbare scholieren en aantrekkelijke vrouwen die met mij uit roeien willen. Dan schrijf ik ze terug dat ik uitsluitend in kontroeien interesse heb.Het is mij trouwens opgevallen hoe het nivo gedaald is vanaf het begin van de zeventiger jaren. Het begon met de aanspreekvorm. Op een gegeven ogenblik wisten ze niet meer hoe ze me moesten aanspreken. Toen zag je dat ze niet meer in staat waren om een brief te komponeren, een brief op te stellen. Daarna waren ze bijkans niet meer in staat hun vragen te stellen, en ik maak het nu mee dat men niet eens meer weet wat men te vragen heeft.’

From → Zonder categorie

Geef een reactie

Geef een reactie

