Skip to content

haal mij de woorden uit de mond met haken verkondig kakefonies duizend maal versterkt mijn geloofsbrieven fragmenten van een onbekende taal

mei 24, 2017

Crossroads 1963-1966

(Voor E. D.)

 

zo heb ik haar vader gekend

 

maar kennen is een te groot woord

in dit losse verband

 

haal mij de woorden uit de mond met haken

verkondig kakefonies duizend maal versterkt

mijn geloofsbrieven fragmenten van een onbekende taal

zelfs de accenten zijn niet zeker

 

die harde herder met zijn evangelie van de kristelijke haat

die kleine gekruisigde judas

dat permanente uitgemergelde bebrilde bijziende misverstand

ik vond hem kwaadaardig

een ziek aapje een koala beer

na nachten op de kale berg

met verlicht gezicht stralend

zijn onbreekbare wetten stelde

harder dan glas of diamant

de honing zoeter dan bloed

een jodenstreek (vond ik toen)

vind ik nog maar wie ben ik

die heilige huichelaar monomaan

mompelend

aan zijn stenen mummeltafel een krachteloos avondmaals schiet gebed knarsetandend

een dwangbevel naar omhoog

retour gestuurd een oekaze

afzender onbekend -address unknown

porto niet toereikend

return to sender

maar veel beter ongefrankeerd uitgedrukt en verzegeld

vervalst mededogen een onge dekte cheque

de onbetaalbare onttroonde god der wrake

die afgelikte postzegel

hoe hij zondags koffie zette wel bespraakt

een zoetgevooisde handelsreiziger in smakeloze spuitwaters & mier zoete siropen

wie hield hier bitter uitverkoop

hij of  ik

als wisselgeld een ingetrapte open deur

& moeizaam zijn oto uit leende aan wie met hemelse blikken & bevroren glimlach

(koud voor de tijd van het jaar in de kerk,meneer,zegt U nu zelf)

ten minste twee maal

het is om het even de kerkdienst hetzij de kapper had bezocht maar liefst allebei tegelijk of na elkaar

maar alles onder eeuwig voorbe houd

 

voor mij daarentegen nu elke ochtend bevrijdingsdag;alle dagen feest & koekjes bij de thee alleen de tijd dringt nog en stelt voldong en feiten

als ik in de spiegel kijk

anders niet

 

die jongen heeft in zijn bek

een torpedojager

naar alle kanten schietend

zei copywriter F.P.Z  te Amsterdam 1976 over mij maar ik

ik weet van niets mijn naam is minder dan haas

ik ben bevrijd van vele lasten er valt niets meer te winnen of te verliezen zelfs niet mijn verstand

mijn geloof behelst

hooguit guirlandes, glansballonnen,guitaarmuziek & vele glazen wijn (vraag maar aan J. en P.) tot 2 uur of later in de morgen

 

ik geloof niet in ellenlange mono logen

van geblondeerde predikers in ke melharen jas zoals Jan den O.

in gedelegeerde sukkels zonder sokkels  of standbeelden van afge brande lucifers

niet in het gebaar van windmo lens of ander brandbaar weg werpmateriaal

noch de gebroken grammofoon plaatstem van volk dat langs de middenweg loopt

en sterretjes afsteekt in de nacht

rozen op mijn wegen strooit

pretentieuze poweten & akrobaten van het woord dat 2 zijdig snijdt

artikelen zonder toegevoegde waar de

perpetuum mobile van de onmacht

de zwart geblakerde mond vol braakziek builebal

met graagte neem ik sprakeloos de zwijgende kleur aan van  muur bloemen  waar ik kamerbreed tegen leun en met liefde door de grond ga

alhoewel:liefde of houden van is gauw te veel gezegd

te weinig of te laat verwaaide klank

door mij  geen laatste redmiddel  uit geschreeuwd

geen strohalm geschuwd als me dicijn

of hoopvol  therapie bedongen

het kost mij niets als redmiddel

 

maar U,

U heeft bedachtzaam bedenktijd bedongen

geeft met graagte giften tegengif  houdt vele slagen om de arm

wikt en weegt zoekt steun

poogt mij te overtuigen van Uw misvormend gelijk

geeft antwoorden op vragen die ik nooit gesteld heb

wat valt er verder nog te zeggen onder voorbehoud of

weg te geven dan klein geschenk carte blanche

mijn enige raad is niet duur:

schrijf  kostbare woorden voet stappen in het zand

kras gedachteloos hiëroglyphen met de punt van een paraplu

wacht niet alleen op het invallen van de nacht op een duintop in Bloemendaal

de auto portieren wijd open

de scheurende klanken van  de Free Jazz van

Pharoah Sanders Upper & Lower Egypt (zoals in 1968 samen met D.)

mijn  eigen kleine On The Road

mompel geluidloos  de natuur na in onverstaanbare woorden

huil tegen de maan in woordeloze eensgezindheid mee met fiktieve geloofsgenoten

de verweerde spiegelglazen vol zonnebril ogen

voortdurende zoeklichten van mijn afweergeschut en mimicry

& wandelen in het licht zo lang het kan

ik ben geen

weerlichtend voorbeeld of  schiet schijf

our next target for tomorrow

mag deze beker aan mij voorbij gaan?

 

ik wil geen vuur uit water slaan

of breekijzers met de handen breken

noch de taal van dichters en pro feten spreken

mijn taal kent geen apodiktiese dekreten

noch onbuigzame onbewijsbare axiomas in geheimtaal gesteld

 

mijn panorama geen opgetrokken rookgordijn & flarden koude mist

die zoals in de baaien van Bretagne zo vaak

‘s ochtends meedogenloos heerst &  ‘s middags spoorloos is ver dwenen

 

Fred van der Wal.febr. 1966, Heemstede.Gepubliceerd mrt. 1966 in “De Koepel” orgaan van de Da Coastakweekschool te Bloemendaal

Herzien nov. 2000 en juli 2001.

From → Zonder categorie

Geef een reactie

Geef een reactie

