Skip to content

…want ik weet waarachtig wel wie ik ben en waar ik naar toe ga. Naar de muziektent in het Vondelpark tot het donker wordt. Je komt alleen en je gaat alleen. Op die rit naar Lonely Street halte Heartbreak Hotel heb ik een knipkaart…

mei 8, 2017

“Vrienden en vriendinnen in het artistieke sirkwie”,  zegt Fred van der Wal bitter. “Persoonlijk heb ik d’r ten diepste vierkant schijt aan, want ik weet waarachtig wel wie ik ben en waar ik naar toe ga. Naar de muziektent in het Vondelpark tot het donker wordt. Je komt alleen en je gaat alleen. Op die rit naar Lonely Street halte Heartbreak Hotel heb ik een knipkaart.

Al bij de geboorte is daar de geur van bloed, dood en open gereten vlees. Vind u het dan gek dat ik vegetariër ben? Waar het stinkt is het warm en vice versa, dat is een waarheid als een koe met het schietmasker voor gebonden. En dat het stinkt in het Rijngebied heb ik zelf geroken. Wat is er dan verder nog voor perspectief? Licht en uitzicht? Dan ga ik wel naar het Bloemendaalse strand of het waddengebied. Boortorens alom en dat stemt mij dik tevreden. Dan weet ik weer: daar wordt gewerkt en verdiend en dat kan ik van mijn simpele, gesubsidieerde collegaatjes niet zeggen. Arremoe troef, hier verkoopt men toverballen. Onder kunstenaars heb ik nooit vrienden gehad. Ik ga niet om met slampampers en lulhannessen. Bejjebesodemieterd! Het zijn niet allen koks die lange messen dragen. Die kunstartisten, dat was in the silver sixties een jaloers luizetroepie. In de zeventiger jaren in Amsterdam vraten ze wel van me. Ik zie niemand meer van dat stelletje uitvreters. Ik zal geen namen noemen.

Het gaat niet goed in ons land: zelfs de E.O., die omroep van gereformeerde glimpiepers, had een kunst programma onder leiding van een akela in korte, ribfluwelen broek, die nergens verstand van had, dus ook van kunst. Analfabeten als Hank Duvelsjas, die nog geen zin zonder spelfouten neerkalkt,verschijnen op de beeldbuis in een goedkope boezeroen uit een dumpstore en een spijkerbroek merk onbekend met het kruis op de knieën, terwijl die stiekemerd tonnen per jaar binnen haalt met zijn bloedeloze kitsch schilderijen, stijl namaak zeventiende eeuw. Het is een gereformeerd gluiperdje waar ik mijn reet mee afveeg om daarna door te trekken. Ik ben gewoon Fred van der Wal, een jongen uit de betere klasse-die kan schrokken, grote brokken- en mijn schilderijen zijn geen doekjes voor het bloeden, maar meer euh,van eh, de raggende mannen … reality revisited, als je begrijpt wat ik bedoel en verder kan iedereen de pot op met zijn misjpogem, behalve Lidy B. en Isis N., mijn boezemvriendinnen, die zo ontzettend veel van mij houden.

Zo simpel ligt dat en daar moet ik het mee doen. Het zijn ook zulke fijne meiden. En wie tegen spreekt die hang ik wel even ondersteboven bij zijn achterpoten boven de Amstel om hem of haar leeg te schudden.

Ik houd niet van halve maatregelen. Ik loop als kunstenaar al meer dan 25 jaar mee (het verhaal is in 1992 geschreven) en de meeste van die jaren heb ik gesle-ten in Amsterdam en niet in de provincie op een kunstboerderij in Zwiggelte tussen een stelletje arrogante tekenleraren van gereformeerde kom af, die zo nodig de misken de kunstartiest uit moeten hangen en met zo’n sombere, uitge-teerde tuberculeuze kunstkop als J. van L., die vervroegd gepensioneerde, uitge-rangeerde, gescheiden tekenleraar en nu dan ook al voor de zoveelste Van Gogh kloon in de poppenkast van het artistieke leven voor Jan Klaassen speelt.

Ik noemde hem altijd De Stalen Jezus Van Zwiggelte, daar was hij jaren lang niet weinig vergramd om.

Zelfs zijn wijf is bij hem weggelopen omdat hij het akademiemodel van de Mi-nerva akademie in haar … (drieletterwoord voor vrouwelijk geslachtsdeel) kneep en daar heeft hij heel verstandig aan gedaan. Ik mag hem wel feliciteren, dacht ik zo. Kun je nog knijpen, knijp dan mee!”

From → Zonder categorie

Geef een reactie

Geef een reactie

