Skip to content

Ik kan daarmee mijn veertigjarig jubileum als kunstenaar dit jaar vieren onder een paar liter Löwenbrau bier in Hotel Möwenpick. Hebben meeuwen dan een pik? Er blijft toch altijd iets aan je strijkstok hangen. Een meeuwenflats.

mei 4, 2017

Waterverf dus, doch niet van de goedkope soort uit de speel goedwinkel. Painting by numbers. Studieverf.

Waar ligt de makkes van het struikelblok voor de jonge artiest? Vraagt U zich dat dan nooit eens af?

Voor vele collegaatjes is het gedrukt worden of geëxposeerd in dure galeries belangrijker dan het vreten. Voor mij dus ook. Voor wie vreten moet ligt het anders, die vaart op kommersjeel, dan word je een tekenleraar te Tietjerksteradeel of gaat met het rokende spek van je gare hangkut op de kermis staan bij het visbakken apies kijken op Pampus.

Mij gaat het daarentegen uitsluitend om de kwaliteit.

Je moet wel je werk tonen aan het volk. Het moet niet op zolder blijven liggen, want daar hebben alleen de muizen baat bij.

Ik was geen bleke droeve poweet, die bijten bij voorbaat al in het stof. Het leven heeft mij aanvankelijk weinig weelde en geluk gegund, alhoewel ik uit een miljonairsfamilie kom.

Ik ben bijvoorbeeld geen boreling uit een kruising tussen een kindertemster en een grafdelver en was dertig toen het  een beetje begon te lopen, maar toen kwam het ook bij bakken binnen en ging het er bij bakken weer uit.

Ik heb van uit de collegaatjes en het kunstbestel, de overheid, de galeriewereld enorme tegenwerking gehad, dat kunnen pretentieuze, inhoudsloze mode kunstenaars en voormalige leerlingetjes van de Rijksakademie waaronder ik een aantal niet nader te noemen simpele collegaatjes schaar of het groeiende leger van failliete kunsthandelaren, zoals dat modieuze minkukel met zijn artistieke wanbeleid, die nog steeds zijn vinger in de dijk moet houden om rond te komen als rondvaartboot kapitein en elke dag hetzelfde rondje draait, helemaal niet begrijpen, hij exposeerde bij voorkeur rotsooi en tinnef, maar zo’n persoon is veroordeeld om na zijn terechte faillissement als timmerman, venerische kolensjouwer of beurt schipper bij te beunen. Zo krijgt iedereen zijn eigen Grote beurt en komt zichzelf vroeg of laat tegen! Achter wie zijn kontje draai ik nou weer een rondje met mijn hondje strontje?

Als je zo moet leven, gotsalmetruttenbollen…Ik heb altijd moeten knokken voor de plaats waar ik nu sta, die is mij door geen mens gegund, laat staan door de collegaatjes, , maar dat spreekt van zelf, dat zou me helemaal wat moois wezen als die me tegemoet kwamen.

Dat is allemaal een geweldige training geweest die tegenwerking. Zoiets als Boot Camp. De laars in de nek. De commando structuur. Hmmm…heerlijk.

Die sferen van dominantie en volgzaamheid. Lulboeien en tepelklemmen. Moorden, martelen en marcheren. De zweep. De kat met negen staarten. Drie in de pan. Een kwatta- of een koetjesreep. Riooldrop. Meeuwenflatsen.  En daarna een berenhap in café De Vette Bobbel met die bardame Pakkum beet Greet en niet bij je tieten, dan maar bij je reet.

Ik kan daarmee mijn veertigjarig jubileum als kunstenaar dit jaar vieren onder een paar liter Löwenbrau bier in Hotel Möwenpick. Hebben meeuwen dan een pik? Er blijft toch altijd iets aan je strijkstok hangen. Een meeuwenflats.

Als U zin heeft…komt U even langs? Zweepfestijn!

Het Kunstenaarschap met een grote K is een enorme luukse, die geen bestaanrecht heeft, dat beweren die stijle calvinist en altijd, maar zelf kunnen ze niks, behalve preken. En met die luukse houd ik mij voort durend maar bezig. En een pro testen uit de fundamentalisties gristelijke hoek! Niet te kort.

From → Zonder categorie

Geef een reactie

Geef een reactie

