Skip to content

Op deze plek komt elke week een bekende persoon uit de rubriek ” 25 Jaar geleden” opnieuw voor het voetlicht.Deze keer Fred van der Wal (58) uit Oldeboorn (Deel 16)

april 17, 2017

Tekenleraren

Schoolmeesters zijn het; school meesters blijven het.Ik heb nog nooit iets opgestoken van een tekenleraar of het moet een joint zijn.Voor mij is een tekenleraar een lulletje lampe-katoen die de artist voor de klas uithangt en de eigenwijze geborneerde leraar als ze onder kunstenaars zijn.Ik vind  ze zo veilig in hun gesubsidieerde nieuwbouw-rijtjeswoningen met het atteljee op zolder waar ze in al hun lulligheid akademie blo te wijvenklup spelen en de buur vrouw jakken als buurman in de vierploegendienst zit of zoals de gereformeerde tekenleraar J. v. L het naaktmodel van de akademie na acht jaar paars bij d’r schaamteloze openbaar toegankelijke gelijkgeschakelde kale kon sensus  poldermodel kudt in het geniep pakken. Ik dacht altijd al dat ie met zijn griffermeerde praatjes de kudt, pardon, de kat… in het donker kneep met zijn zwaar gegroefde lijdende Stalen Jezus kop! Als ik die J.v. L. zag dacht ik altijd dat ie net van het kruis was afgesodommieterd met een zure karpatenkop alsof ie in de ongewassen derde oksel van zijn opoe per ongeluk had gebe ten en zijn bek niet had ge spoeld! Hij heeft me twee maal besodommieterd met tentoonstellingen; één maal in de 70- er ja ren toen ie mijn zeefdrukken mee zou nemen voor een tentoonstel ling ergens in Aix en Provence waar een dominees opleiding wat kleurige kunstwerkjes aan de muur wilde hebben om te laten zien dat ze niet helemaal van die kale kalvinisten met wit gestuuk te zielen en muren waren. Nou, die zeefdrukken van mij heeft ie toen in zijn boerderij la ten staan, zonder mij te verwittigen dat m’n werk niet mee ging met die expo sitie want meneer vond zeef druk ken geen “authentieke kunst vorm”, alleen etsen waren authen tiek, hoorde ik achteraf via via! De tweede keer had ik een expositie in galerie 51 te Ede georga niseerd waar ik de kunstbaarden Jan v. L., de alpino met de rafe lige kunstsnor Jan v.d. K. ( door Ina altijd “de melkmuil” ge noemd) en beeldhouwer Leo van den B. voor had uitgenodigd. Zonder iets mee te delen hebben ze toen met zijn drieën een ex positie georganiseerd in een an dere ruim te in Ede waar ik niet aan mee mocht doen. Gerefor meerder kan niet! Zo onbetrouw baar als de neten, die zogenaam de kristullukke kunstenaars, weet je! Tekenleraren geven les in een vak dat ze zelf niet beheersen. Eens een schoolmeester altijd een schoolmeester, zei ik tegen een ex-studiegenoot die nu lesjes wa terverf in zuid Frankrijk geeft aan bijstands wijven en halluvve maf kutten die geneukt willen worden en andere halve zolen met kriebel aan d’r lui zullie d’r kudt. En als iets motiveert tot artistieke prestaties, dan is het wel een grote doorsmeerbeurt met de speciale hete Vleeskwast à la Rembrandt, die ouwe rukker…!Een gezapige talentloze ex- tekenleraar, die nu de kunste naar uit hangt , maar nog steeds niet kan schilderen en al lang van zijn gristulluk geloof is  afgeval len (het broertje van de slaperig ogen de voorganger P.d. V. te H., die zelf nooit voor half tien ’s ochtends zijn nest uit is) zegt nog nooit iets te hebben meegemaakt zoals Fred van der Wal (mijn leven is één groot avontuur vol sex, spanning en sensatie op de grens van het toe laatbare geweest waar de do r snee burger man alleen maar kan van dromen in al zijn kleinburgerlijke lullig heid) al van kinds been af. Kijk eens; een middelmatige of minder dan middel matige kunstenaar zal nooit tegenwerking ondervinden van de kollegaatjes, want middelmaat (h)erkent middel maat en Fred van der Wal is zoals wij allen al lang weten een genie van af den beginne.

From → Zonder categorie

Geef een reactie

Geef een reactie

