Skip to content

MIJN EERSTE ERVARING MET HET VIJANDIGE KUNSTENAARSPLANTSOEN 1978 VEENWOUDEN

november 22, 2016

Ik woonde net een paar maanden in Friesland en belde de Kunstuitleen Hoorn waar ik een aantal zeefdrukken van mijn hand kon terug halen.

De daar aanwezige dame stelde mij voor het werk van een vrouwelijke collega uit Veenwouden ook gelijk mee te nemen want de tweede auto van de dame, een zoals later bleek arrogante Francaise, gehuwd met een chirurg, was stuk. Een andere mogelijkheid was dat madame geen zin had om zelf te rijden.

Ik vond dat geen probleem haar werk te vervoeren, het ging toch in één moeite door, maar vroeg wel of mevrouw mij eerst even wilde bellen met het verzoek haar werk mee te nemen. Het antwoord uit de Kunstuitleen was duidelijk.

“Wat denkt u eigenlijk wel dat u bent? Ik heb dat zo met Francoise afgesproken dat het zo gaat als zij het voor stelde!  Haar man heeft contact met allemaal academici uit Leeuwarden die kunst kopen. Zij zullen op deze manier nooit iets van u kopen! En bij ons hoeft u ook niet meer aan te komen! U bent niet collegiaal!“ snibde de dienstdoende functionares van de Kunstuitleen.

“Over collegialiteit gesproken! “zei ik terug. Ik stelde nogmaals voor dat ze dan mij eerst belde en anders de eerste auto van haar man maar zou nemen als de tweede auto ‘toevallig’ net stuk was.

“U neemt het werk mee van Francoise du Boulanger mee en levert het bij haar huis af, anders hoeft u hier nooit meer iets in te leveren! Wat denkt u wel: eerst bellen, poeh! Wat stelt u eigenlijk voor? U neemt het werk gewoon mee. Dat is voor u een kleine moeite! Meenemen dus!” commandeerde de stem aan de andere kant van de telefoonlijn.

“Ik denk er niet over!” zei ik beslist. Ik liet mij niet commanderen.

Zo gezegd zo gedaan. De zeefdrukken haalde ik op.

Ik kwam Francoise du Boulanger nog wel eens tegen in Veenwouden als ze door de dorpstraat fietste. Een minachtende blik van het arrogante vrouwtje was mijn deel. Ik glimlachte doorgaans minzaam.

From → Zonder categorie

Geef een reactie

Geef een reactie

