Skip to content

TE VROEG OVERLEDEN BEELDEND KUNSTENAAR JAAP SCHLEE

juni 16, 2016

FRED VAN DER WAL TUSSEN TEKENINGEN LINKS VAN HEM ZELF EN RECHTS VAN JAAP SCHLEE IN MUSEUM RIJSWIJK IN HET KADER VAN EEN GROEPSTENTOONSTELLING NKVT

Gisteren bereikte mij het bericht via de NKVT dat de kwalitatief zeer goede kunstschil der/tekenaar/aquarellist Jaap Schlee uit Dordrecht was overleden. Hij was een van de weinige leden van de NKVT waarvan ik het werk al heel lang kende. De subtiliteit en technisch ambachtelijke kwaliteiten van zijn werk was uitzonderlijk. Enkele jaren geleden sprak hem voor het laatst in Pictura te Dordrecht. Het onderwerp collega Jan van der Kooi kwam zijdelings ter sprake, die net een expositie in het Dordrechts Museum zou krijgen als gevolg van zijn (Jan v.d. K.) connectie met de directeur.

Jaap zei over van der Kooi: “Ik heb nog nooit een collega iets positiefs over hem horen zeggen”.

Fred van der Wal: “Ik ook niet!”

We lieten het onderwerp verder rusten, waarschijnlijk omdat we deze schilder, die zich graag tooit met de fake naam “professor” te onbenullig vonden.

Jaap Schlee:

“Mijn werk zou je kunnen omschrijven als een creatie van droomachtige binnenwerelden. Even vervoerend als onaanraakbaar en altijd op afstand, hoe dichtbij ook. De toeschouwer kan zich verliezen in gevoelens van nostalgie en verlangen naar een wereld van intimiteit en tegelijkertijd, van grote distantie”.

Het werk van Jaap Schlee bracht op de Catawiki veiling merkwaardig genoeg bijzonder weinig op. Niet meer dan 4 euro:

ScreenShot195.bmp schlee jpg

 

Secretariaat NKvT via gmail.com
14 jun. (2 dagen geleden)
Beste leden van de NKvT,

Heel verdrietig is het om jullie op de hoogte te moeten stellen dat vandaag om 15.00 uur in het Albert Schweitzer Ziekenhuis te Dordrecht Jaap Schlee op 68 jarige leeftijd is overleden aan een longaandoening.
Zodra wij nadere informatie hebben ontvangen over datum, tijdstip en plaats van de crematie van Jaap Schlee, zullen jullie daarover worden geïnformeerd.

Met hartelijke groeten,
Namens het bestuur van de NKvT,
Bertien Ritsema van Eck,
secretariaat NKvT,
06-44762504

Fred van der Wal 15 jun. (1 dag geleden)
Dag Berthien, Wat ernstig. Eén van de heel weinige leden die een zeer hoge kw…

Secretariaat NKvT 15 jun. (1 dag geleden)
Beste Wilma, Janneke en Ton, Hierbij ter informatie de reactie van Fred van d…

Fred van der Wal <fredvander.wal@gmail.com>
15 jun. (1 dag geleden)

aan Secretariaat
Als mens was Jaap Schlee een buitengewoon innemende persoonlijkheid, een persoon met respect voor anderen, een groot kunstenaar en trok tenminste geen grote bek open tegen het bestuur van de NKVT! En dàt zijn eigenschappen die mij zeer aanspreken!

Op 15 juni 2016 15:39 schreef Secretariaat NKvT <secretariaat@nkvt.nl>:
Secretariaat NKvT 15 jun. (1 dag geleden)
Beste Wilma, Janneke en Ton, Hierbij ter informatie de reactie van Fred van d…

Fred van der Wal <fredvander.wal@gmail.com>
15 jun. (1 dag geleden)

aan Secretariaat
Als mens was Jaap Schlee een buitengewoon innemende persoonlijkheid, een persoon met respect voor anderen, een groot kunstenaar en trok tenminste geen grote bek open tegen het bestuur van de NKVT! En dàt zijn eigenschappen die mij zeer aanspreken!

Op 15 juni 2016 15:39 schreef Secretariaat NKvT <secretariaat@nkvt.nl>:

Secretariaat NKvT via gmail.com
17:30 (0 minuten geleden)

aan Wilma, Janneke, Ton, mij
Beste Wilma, Janneke en Ton,

Hierbij ontvangen jullie ter informatie de 2e reactie van Fred van der Wal op het bericht van het overlijden van Jaap Schlee.
Met hartelijke groeten,

Bertien Ritsema van Eck,
secretariaat NKvT,
06-44762504

——– Doorgestuurd bericht ——–
Onderwerp: Re: Re: Jaap Schlee overleden
Datum: Wed, 15 Jun 2016 17:14:54 +0200
Van: Fred van der Wal <fredvander.wal@gmail.com>
Aan: Secretariaat NKvT <secretariaat@nkvt.nl>

Jaap Schlee, Dordrecht 1948, Academie van Beeldende Kunsten, Rotterdam, wordt vaak omschreven als de creator van ‘droomachtige binnenwerelden’, even vervoerend als onaanraakbaar en altijd op afstand, hoe dichtbij ook.
Zijn ‘werken op papier’ onderscheiden zich de bijzondere techniek, die zich van nabij beschouwd heel anders laat kennen dan men op afstand had kunnen vermoeden.
De toeschouwers kan zich verliezen in gevoelens van nostalgie en verlangen, die voeren naar een wereld van intimiteit en tegelijk van grote distantie.
Schlee is een meester in het suggereren van iets dat er eigenlijk niet is, maar dat vanuit de vrijheid van de fantasie wel degelijk gestalte kan krijgen. Sferen die hij niet precies duidt, maar die wel door zijn werken worden opgeroepen.
Jaap laat zich graag inspireren door films van Luchino Visconti, Marguerite Duras en verwante zielen als Marcel Proust en Paul Léautaud, welke laatste een groot deel van zijn werk bezielt en over wie hij op dit moment een grote solotentoonstelling van zijn hand voorbereidt in het Dordrechts Museum, medio 2010.
Met Jaap Schlee, onderscheiden met 3 europeese prijzen en 2 reisbeurzen naar Venetië en Parijs en ruim 30 jaar actief in diverse galeriën en musea, openden wij 5 jaar geleden onze allereerste expositie. Galerie Vermeulen is er trots op hem nu met vele nieuwe werken van museale schoonheid wederom in ons midden te hebben.

INTERVIEW MET WILMA LAARAKKER & JAAP SCHLEE PICTURABLAD NR. 4 DEC. 2012

Expositie Pictura Dordrecht
De Nederlandse Kring van Tekenaars strijkt neer in Pictura
Vanaf 9 maart exposeert de Nederlandse Text Kring van Tekenaars in de Grote Zalen van Pictura. Picturablad sprak met voorzitter Wilma Laarakkers en Kring-lid en Picturiaan Jaap Schlee over het tekengenootschap, de stand van zaken en de toekomst van het tekenen.
DOOR GABY VAN DER ZEE

Allereerst: heeft de Nederlandse Kring van Tekenaars eigenlijk al eens eerder in Pictura geëxposeerd?

Jaap: “Nee, en dat is eigenlijk wel bijzonder, want een kring van tekenaars zou natuurlijk eigenlijk wel in het oudste tekengenootschap van Nederland geëxposeerd moeten hebben. Het was dan ook zeker een wens van de leden om hun werk hier tentoon te kunnen stellen en we voelen ons vereerd om bij zo’n gerenommeerd instituut te kunnen exposeren.”

Wat is anno 2012 de stand van zaken in de tekenkunst?

Wilma: “De tekening heeft veel gewonnen in populariteit. De focus lag een tijd lang op de fotografie, maar die is nu veel meer gericht op de tekenkunst. Het tekenen op zich is altijd ondergewaardeerd geweest. Vroeger ging je na de kunstacademie schilderen of beeldhouwen. Je tekende slechts om te zien hoe het uiteindelijke beeld zou gaan worden, een voorstudie. Het was een wegwerpproduct, je bewaarde een tekening niet.”

Jaap: “Neem Rembrandt, die maakte op de achterkant van zijn tekening weer andere tekeningen. Dat geeft wel aan hoe er in die tijd tegenaan gekeken werd, hoe onbelangrijk het was. De tekening heeft haar plaats inmiddels echt wel veroverd, het is geen tijdelijke opleving. Het is er altijd geweest en zal er altijd blijven.” Wilma: “Het is altijd al wel waardevol geweest, maar niet altijd zo gebruikt. Als je naar de schetsen van Michelangelo kijkt, die gelukkig bewaard zijn gebleven, die zijn van een ontroerende schoonheid. Inmiddels is de tekening verheven tot een zelfstandig kunstwerk. Het heeft een autonomiteit.”

Met welk idee is de Kring van Tekenaars ontstaan en wat is daar nu nog van over?

Wilma: “In eerste instantie is het ontstaan om de tekening als autonoom kunstwerk neer te zetten in plaats van als een voorstudie voor bijvoorbeeld een schilderij. Dit wil de kring laten zien door middel van exposities en publicaties. Inmiddels heeft de tekening haar plek wel gevonden en zijn we vooral een vereniging die tentoonstellingen organiseert. Een eigen gebouw hebben we niet. Vergaderen doen we bij Arti en verder heeft iedereen zijn eigen atelier.” Jaap: “Er worden ook activiteiten voor leden georganiseerd, zoals bijvoorbeeld een model of een ‘en plein air’-tekendag, zoals vorig jaar in de buurt van Woerden. Daar was toen ook een tentoonstelling aan gekoppeld.”

Wat kenmerkt de Kring volgens jullie?

Wilma: “De artistieke activiteit ligt bijzonder hoog. Ongeacht de leeftijd – sommige leden zijn boven de tachtig- is iedereen nog echt iedere dag actief bezig met tekenen.” Jaap: “En het werk van de groep wordt gekenmerkt door grote verschillen in stijl. Ieders werk is volkomen anders, qua manier van tekenen, qua stijl, of materiaalgebruik, en juist dat maakt het interessant. Het zorgt voor een breed scala aan tekeningen.”

Wat is voor jullie als tekenaar de meerwaarde van de kunstenaarsvereniging?

Wilma: “Het is een brede verbeelding van het fenomeen tekenen dat je met de tentoonstellingen tot uitdrukking kunt brengen. Het werkt stimulerend en vaak ook verrassend dat je met geestverwanten samen een mooie expositie kunt maken.”

Jaap: “De contacten zijn aardig en iedereen is nog steeds zeer actief bezig met tekenen. Het exposeren met een groep stimuleert me. In Friesland hadden we dit jaar een tentoonstelling rondom het thema ‘natuur’, dat paste echt bij mij. Ik heb toen voor die tentoonstelling tekeningen afgemaakt die ik anders nooit meer opgepakt zou hebben.”

De tekening als kunstwerk heeft haar plek dus wel gevonden. Hoe zien jullie de toekomst van de discipline?

Wilma: “Die zie ik positief. Het tekenen is inmiddels gelijkwaardig aan andere kunstuitingen. Je hebt natuurlijk altijd hoogtijdagen voor een bepaalde kunstvorm, maar uiteindelijk keert alles weer terug. Er zijn nu bijvoorbeeld ook weer fotografen die terug de doka in gaan. En echte muziekliefhebbers luisteren nog steeds het liefst naar vinyl.” “Bovendien zijn de mogelijkheden ook veel groter geworden. Rondom elke discipline is constant ontwikkeling. Er sluipen moderne dingen in, zoals het tekenen op een iPad, die je blik verbreden. Zo blijft een discipline levend, het is geen dood ding. De kern blijft constant, maar het staat niet stil.”

“Ik ben nieuwsgierig naar die ontwikkelingen. iPad-tekenen zie ik als tool, het verbreedt je zicht. En ik vind het een toevoeging, omdat het een andere kijk geeft op de lijn en op het licht en hoe je die tegenover elkaar kunt zetten. Groot voordeel van de iPad is bovendien dat je nu overal kunt tekenen met heel veel materiaal, want je hebt altijd alles bij je. En je krijgt er geen smerige handen van! Maar het zal voor mij nooit het tekenen met een echt potlood vervangen.’’

En hoe ziet de toekomst van de Kring eruit?

Wilma: “Het gaat goed, sinds de doorstart in 2007 zijn we erg actief. We hebben gemiddeld twee tentoonstellingen per jaar. We gaan zelf op zoek naar plekken om te exposeren, maar we worden ook steeds meer zelf benaderd.” “We krijgen veel aanvragen van mensen die lid willen worden. De laatste ballotage was twee jaar geleden. Het maximum aantal leden is dertig, daar zitten we nu iets onder, maar het is voorlopig goed zo. Voor een goede expo moet je een niet te grote groep exposanten hebben. We hebben nu al zoveel variatie binnen de groep, dat we voorlopig geen behoefte hebben aan uitbreiding.”

Jaap: “We willen een breed scala propageren, als er dan een paar mensen zijn die hetzelfde soort werk exposeren, dan voegt het niets toe. We willen de verscheidenheid en de continuïteit handhaven.” Wilma: “Je merkt bovendien duidelijk dat een kunstenaarsvereniging typisch iets is wat niet voor jonge mensen is. Maar dat geeft ook niet. Tekenen is uitermate goed geschikt om werkend oud mee te worden, je wordt alleen maar beter.”

De Nederlandse Kring van Tekenaars in Pictura: 9 maart tot 7 april 2013
Geschiedenis van de kring
De Nederlandse Kring van Tekenaars werd in 1947 opgericht, met Henk Broer en Oey Tjeng Sit als de drijvende krachten achter dit initiatief. De Kring had en heeft nog steeds tot doel de autonome tekenkunst onder de aandacht te brengen. Onder autonome tekenkunst wordt tekenkunst verstaan die nadrukkelijk niet bedoeld is als ontwerp, schets of studie. In de beginjaren was men streng in de leer: zwart-wit was de eis; zelfs gewassen tekeningen werden al met enige argwaan bekeken.

Het tijdschrift van de Kring verscheen in die jaren dan ook onder de titel Zwartwit en bracht, naast beschouwingen, vooral pentekeningen en lijncliché. Enkele bekende leden uit die eerste periode zijn Ruth Fischer, Willem Vaarzon Morel, Paul Citroen, Riek Wesseling, Ro Mogendorf, Jeanne Bieruma Oosting, Anton Martineau, Jan Sierhuis en Peter Vos. In de jaren zestig werden de standpunten verruimd. Wel bleef het uitgangspunt hetzelfde; de tekening als autonoom kunstwerk onder de aandacht te brengen door middel van exposities en publicaties. Jaarlijks waren er tentoonstellingen in onder andere het Stedelijk Museum te Amsterdam, het Kunst Centrum Bergen en in de Leidse Lakenhal.
Na een aantal jaren van rust werd in 2007 op initiatief van Jaap Ploos van Amstel, Hans Landsaat en Fred Fritschy de vereniging nieuw leven ingeblazen. Een aantal nieuwe leden werd in de kring opgenomen – waaronder Picturalid Jaap Schlee – en tijdens de ledenvergadering van 2007 in het sociëteitsgebouw van Arti et Amicitiae te Amsterdam droegen Jaap Ploos van Amstel en Vaarzon Morel hun bestuursfuncties over aan het nieuwe bestuur. (bron: http://www.nkvt.nl)

Beste leden van de NKvT,

Op dinsdag 14 juni jl. heb ik jullie op de hoogte gesteld van het verdrietige bericht van het op 68 jarige leeftijd overlijden van Jaap Schlee.

Daarbij heb ik aangegeven dat, zodra wij nadere informatie zouden hebben ontvangen over datum, tijdstip en plaats van de crematie van Jaap Schlee, ik jullie daarover zou informeren.

Hierbij laat ik jullie dan ook graag weten dat het gedenken van Jaap Schlee zal plaatsvinden op woensdag 22 juni a.s. om 15.00 uur, in de Wilhelminazaal van het Uitvaartcentrum, Nassauweg 190 te Dordrecht, waarna de crematie zal plaatsvinden.
Na afloop is er gelegenheid tot condoleren en elkaar ontmoeten in de Orangerie van het uitvaartcentrum.
Het correspondentieadres is: Noorderhoofd 44, 3311 RD  DORDRECHT

Ter informatie ontvangen jullie hierbij een scan van de rouwkaart, die vandaag bij het secretariaat van de NKvT binnenkwam.

Ook maak ik jullie er graag op attent dat een bericht over het overlijden van Jaap Schlee zal worden geplaatst op de website van de NKvT. Het bericht is te vinden onder de rubriek Nieuws Leden Actueel.

Met hartelijke groeten,
Namens het bestuur van de NKvT,

Bertien Ritsema van Eck,

From → Zonder categorie

One Comment
  1. fredvanderwal permalink

    Dit is op Fredvanderwal's Weblog herblogd.

    Like

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: