Skip to content

Toen moeder aan de was was, zag ze dankzij haar bijziende bril twee vliegen vliegen en er was één bij bij

juni 17, 2015

Toen ik was aangekleed ging ik eerst maar aan de was. Toen moeder aan de was was, zag ze dankzij haar bijziende bril twee vliegen vliegen en er was één bij bij. Hei, hei, joechhei, houzee het was in de  mei!
Sinds een maand of twee heb ik geen droger meer omdat die in de hens ging door oververhitting en alle stoppen sloegen ook nog door. Kantje boord dat de brandweer er niet aan te pas moest komen want het halve kot stond al vol rook.
Ik gebruikte die droger echt niet al te vaak, want de centen groeien me ook niet op mijn rug als simpele boerentrien uit Oldbeoorn en ik heb ook geen kauwgomballenboom in de tuin waarover Elly en Rikkert zo treffend zingen, maar toch moet ik er nu nog steeds aan wennen dat ik geen droger meer heb, omdat ik er niet meer op kan terugvallen als de R in de maand zit en alle natte kleren uit een gaar sopje  nu eerst handmatig door de wringer moet halen waardoor ik nu ook nog rimmetiek heb ik mijn linkerarm omdat ik links ben alhoewel ik altijd als ware gristen rechts stem. Grapje! Nee, het is vast geen rimmeltiek maar eerder een dood ordinaire pees schede ontsteking in de arm. Nou, daar is een geodgelovige gristenvrouw wel een jaaar mee onderweg. Misschien maar effe een paar Prednison injecties er in laten jensen door Dokter Voelmeflappies kan ie meteen weer eens een uitstrijkje maken met zijn houten pollepel.
Al mijn droogrekken en waslijnen binnen  hangen vol uit te druipen op het karpet en mijn wasmanden die op oude Heugavelt tegels staan zijn nog niet eens leeg, dan doe ik toch regelmatig een baddoeken/ondergoed was in de wasmachine en vervolgens in de droger en dat kan nu niet meer dus heb ik negen waslijnen in de huiskamer gespannen ,dat geeft zo’n stuk ouderwetse gezelligheid als je al die onderbroeken ziet hangen. Mijn beugelbehas daar raken de beugels altijd van los en als er eentje door de gaatjes van de wastrommel beklemd komt dan draait het hele apparaat zich naar de ratsmodee. Draait de trommel uit de lagers en kan dat rotding gelijk naaar de Kringloop brengen.
Net als de vorige die nog niet eens is afbetaald! De incassos stromen binnen en binnkort zal er wel weer zo’n kerel an de deur komen om beslag te leggen. Betalen of leeg halen hoor je dan als aanmoediging van zo’n brillejood.
En daarna aan de verplichte strijkerij in mijn eentje want je hoeft niet te denken dat Hendrick een handje toe steekt, die heeft het druk met de leden administratie van de Landelijke Gierzwaluwen en Schijtlijster vereniging. Die Hendrick is een echte vogelaar, wat die allemaal niet uitvogelt in zijn schuilhut ergens in de grienden.Ik wil het maar liever niet weten. Als ie weer eens met een druiper thuis komt stuur ik ‘m meteen door naar de lullensmid. Effe een paar spuiten halen.
Hij zegt altijd: Ik ben de man in huis die de kost verdient en jij doet de kinderen en het huishouden, dus bek houwen en gehoorzamen. Je spreidt je achterpoten wanneer ik zin heb en voor de rest is het mondje dicht!
Eerlijk verdeeld.
Het is ook zo dat de Bijbel zegt dat de man het hoofd is en de vrouw naar het hoofd moet luisteren en ook dat de man in huis koning, keizer, admiraal, priester, prelaat en profeet is.
Als vrouw mag ik van dominee Dingemanse mijn man, heerser over mij niet bekritiseren want dat is de God’loze geest van de rebelse Lellebel Jezebel uit het Oude Testament die aan tovenarij, afgodendienst, magie en vrije orale sex deed waar de vrouwtjes van tegenwoordig die van God en Zijne Geboden los zijn helemaal voor gaan.
Ze zijn er tuk op.
Ergens kan ik dat ook wel begrijpen, maar door die witte vloed, ik noem het altijd de schuimkoppen op mijn tumtummetje, wil Hendrick daar niets van weten. Hij zegt: ik ga toch niet in een zooitje rosbieflappen met scheerschuim bijten? Kan ie net zo goed naar de hoeren gaan. Ja toch?
Dan zwijg ik maar verder en stop een zooi hooikoorts tabletten in mijn tumtum. Schaam schuimen. Dat zal vast wel helpen. Ik voel me net Sinterklaas met een schimmel tussen mijn benen. Achterwerk in de kast, is dat niet een programma van die zondige VPRO?
Het wasgoed kon dan na een dag hard werken allemaal dezelfde dag weer brandschoon de kasten in. Nu moet ik als Mien Bakgraag de bewassing van mijn kroost strak plannen en kan geen dag spijbelen, anders loopt het veel te veel op, net als de hypotheekschuld.
De was die ik vorige week zaterdag al had hangen kon nu allemaal afgehaald en kurkdroog  op de strijkplank strak gestreken worden.
Ik sorteerde meteen op vouw- en strijkgoed, bovengoed en ondergoed. Het vouwen kan meestal wel in een verloren kwartiertje gedaan worden als ik de muzikale fluitmand van de EO aaan zet is het zo gepiept. Daarna zorgde ik ervoor dat de lege waslijnen in de huiskamer weer zo snel mogelijk vol hangen want een gristelijk gezin is een vol continubedrijf.

(wordt vervolgd)

From → Zonder categorie

One Comment
  1. fredvanderwal permalink

    Dit is op Fredvanderwal's Weblog herblogd.

    Like

Geef een reactie

