Skip to content

“Je hebt golf en je hebt boerengolf (deel 11)”

oktober 2, 2014

Je hebt golf en je hebt boerengolf (deel 11), dat mag wel zo zijn, maar je hebt geen kunst en boeren kunst…

Kunt U overtuigende voorbeelden geven van die jaloezie?

Ach, kijkt U eens. Vooral links draaiende gesubsidieerde slampamper kunstenaars koesteren rancunes en kinnesinne, dat hoort bij links, die maken zich altijd druk over wat anderen hebben en zij zelf niet. De partij van de ontevredenen en de afgunst.
Het spreekt natuurlijk vanzelf dat Fred van der Wal, zoals drs. Hans Redeker al in 1976 in het NRC schreef, de Nederlandse kunst als een van de meest vooraanstaande vertegen woordigers van het realisme heeft veranderd en richting gegeven al lang alle kunstprijzen en een zak met poen had moeten hebben. Dat spreekt vanzelf.
Ik ben de enige realistiese kunstschilder die zijn email adres in zijn vele boeken vermeldt. En dat heeft geleid tot heel veel reakties en heel wat intieme vrienden en vriendinnen, die zich allemaal tot mij willen bekennen en bekeren opdat ik hun mijn gunsten verleen.
Die op zichzelf al een heel interessant scala van de samenleving weer geven, waar ik mee lezen en schrijven kan. Voeling met je eigen tijd houden.
Niet verstrammen en verstrakken. Linkse kunstenaars zijn van nature krampachtige kunstenaars.
Zo heb ik weet van lagere school leerkrachten die de open boord van hun krijtwitte overhemd óver het colbertje dragen en in een veel te wijde korte broek voor de klas staan waardoor de kinderen villa schoonzicht hebben op…ja, waar op eigenlijk?
Worden ze daar mee op hun toekomst voorbereid?
Dan kan je net zo goed de Candy of de Chick bij het stil lezen verspreiden als de anderen naar het godsdienstuurtje gaan. Wie denkt U eigenlijk wel dat ik ben ?

U bent opgegroeid in een moreel totaal ontworteld doch kapitaalkrachtig milieu hetgeen U niet gemeen heeft met de andere kunstenaars die over het algemeen uit wat benepen, kleinburgerlijke, stiekeme, hypokriete, gereformeerde kringen komen. Toch liet iedereen U stikken in Uw aanvangsperiode.

Mensen als Helmantel c.s. komen uit ‘t fijngriffermeerde kleinburgerlijke milieu en dat schijnt, hoewel ‘t toch volwassen mannen zouden moeten zijn, blijvende emotionele schade, een gestoorde persoonlijkheidsontwikkeling en diepe frustraties te hebben opgeleverd.

Griffermeerde piskijkers.

Ik begrijp dat wel. Ik kom uit liberale kring. Niet beladen met schuldgevoelens over imaginaire zonden. Uit mijn tijd met de streng gereformeerde Els D. heb ik alleen over gehouden dat Gods wegen duister zijn en zelden aangenaam voor iemand met een groot artistiek talent, want dàt talent uitbuiten is streng verboden toegang in orthodox christelijke kringen waar alles wordt verketterd en verkankerd dat met kunst te maken heeft als er tenminste geen Bijbeltekst onder staat.

Reactie griffermeerde piskijker uit Meppel

ik vind Uw bijdrage niet verheffend voor de goede zeden en de maatschappelijke omgang. Ik ken U van dichtbij en ik moet zeggen: het was me geen waar genoegen. Mijn buren kennen U ook en willen niets met U te maken hebben.

Reactie Wim Duzijn

Wat ik me wel eens afvraag FRED is waarom je met al je rijkdommen niet in staat bent op een simpele doodgewone wijze een beetje te genieten van het leven op je oude dag. Het lijkt erop alsof je domweg niet in staat bent de banden met het zo verfoeide calvinisme te verbreken, een houding die je ook aantreft in het literaire werk van Reve en Hermans. Want die luitjes schreeuwen er een eind op los en ze willen de grootste kunstenaars van de wereld zijn, maar als puntje bij paaltje komt en de waarheid op tafel moet worden gelegd, blijkt hun leven weinig meer te zijn dan wat angst en pijn en eenzaamheid.
Weet niet of je het laatste werk van SAMUEL BECKETT hebt gezien. De man was op het eind van zijn leven uitgeschreven, zoals jij uitgeschilderd zegt te zijn. Het enige wat hij nog de mnoeite waard vond uit te beelden was een enkel teder gebaar: niks zeggen en zwijgend toezien hoe in een inktwarte wereld een hand een poging doet een troostend gebaar te maken…

Reactie Fred van der Wal

Beste Wim,
je stelt de goede vragen, alleen is 99 procent van wat ik beweer gekoketteer, onwaar, ik ben helemaal niet uitgeschilderd op papier staat en de werkelijkheid zijn er twee, ik ben geen echte calvinist maar ken het calvinistische milieu genoeg om er over te schrijven, ben heel wat minder bitter en omkijkend in gram schap dan uit mijn proza moge blijken, opzette lijk schep ik een beeld van een inktzwart cal vinisme omdat de uiteindelijke uitkomst van het menselijk leven niet erg opwekkend is en d e huidige maatschappij ook niet, maar handel daar beslist niet naar en maak het leven graag een beetje aangenaam. Geloof nooit iets dat iemand op papier smijt.
Samuel Beckett heb ik nooit iets van gelezen maar ben het wel van plan geweest en nog steeds van plan. Reve en vooral Hermans hebben grote kwaliteiten wel me met die eenzaamheid, angst en pijn van Hermans. Ik zie altijd een grote discrepantie in het werk van deze auteur en zijn zeer gerieflijke maatschappelijke om standigheden. Kijk maar eens naar wat fotos van het huis van Hermans in Haaren. Hij was hoog gesalarieerd en gehuwd met een donkere dame uit een welstandsfamilie.
Een deel van de tekst van bovenstaand bericht is weg gevallen. Het moet zijn: Reve en vooral Hermans hebben grote kwaliteiten alhoewel het met die eenzaamheid, existentiële angst en pijn van Hermans nogal mee viel

One Comment
  1. fredvanderwal permalink

    Dit is op Fredvanderwal's Weblog herblogd.

    Like

Geef een reactie

