Spring naar inhoud

Je hebt golf en je hebt boerengolf, dat mag wel zo zijn, maar je hebt geen kunst en boeren kunst…(deel 2)

september 29, 2014

Je hebt golf en je hebt boerengolf, dat mag wel zo zijn, maar je hebt geen kunst en boeren kunst…(deel 2)

En toen ik dus weer thuis kwam na verre reizen en evenveel verhalen ben ik zo eens gaan rond kijken, want dat doe ik uit mij zelf nooit en kwam toen onverwachts terecht bij de Rijksakademie – die waren me daar toch goed bezig volgens de aangenaam ogende wederhelft van de buitengewoon vriendelijke fotograaf R. B., die gaarne zijn strooien zomerhoed op houdt tijdens het diner om zijn kunstenaarschap te onderstrepen- en daar ben ik me in die Rijksakademie toen toch een ongeluk geschrokken!
Ik hoorde daar namelijk van alles: Swahili, Servies, Kroaties, Chinees en Japans en dan vooral het in progressieve kunstkringen zo geliefde Engels, want de moderne artiest denkt zo internationaal, hè, die kent geen grenzen van uit zijn linkse optiek, niet van dat bekrompen Nederlandse en iedereen die er anders over denkt is een kut nazi, eeen fascist, een racist, een boef en een stoute jongen.
Nou, Nederlands heb ik daar die dag in de wandelgangen van de Rijksacademie niet gehoord, dat mag niet meer, maar wel een raar soort steenkolen Engels waar de moderne kunst docenten zich zo graag van bedienen.
Het peil van het beeldend werk was bedroevend. Het was namelijk hele maal niets. Het leek de christelijke akademie te Kampen wel of het plaatselijke creativiteits centrum op de hoek naast ijsfabriek De IJsbeer in Leeuwarden.
O, ja, men sjouwde af en aan met High tech Apparatuur en kostb’re digitale cameras van tegen de tiendui zend euri, men liep zich de behaarde benen uit ‘t ontuchtige, kunstzinnige, veneriese hol, men hing wat om elkaars nek en lebberde wat af, men nipte aan andermans lippen, niet omwille van de liefde, maar resultaten om over naar huis te schrijven?
Niks, Naks, Notting, Nada, me lul smaakt ook naar bokking, om het internationaal te houden!
Om over de moraal van die leerlingetjes maar helemaal te zwijgen. Geen spoor van een historisch chris telijk cultuur te vinden.
Een tot niets verplichtende sfeer die men op elk creativiteitscentrum aan treft. Wat wil je ook, een Rijks academie directeur die geen enkele visie heeft en met de staf klakkeloos de aanpak van Ateliers ’63 is gaan imiteren, dat moet op niets uit lopen.
Ik pleit dus als gezonde denker voor onmiddelijke opheffing van de Rijksakademie en overheveling van het budget naar Ateliers ‘ 63 waar wel zo nu en dan enkele talenten vertegenwoordigd zijn.
Ik schaamde mij in het toilet van de Rijksacademie die dag twee minuten lang beeldend kunstenaar te zijn. Niet langer, want de ambiance was mij te vrijblijvend en onbenullig.
Toch dacht ik toen niet: wordt het geen tijd voor een gans ander medium? Iets met macramee, een cursus kutje kleien of lampenkappen figuurzagen?
Ik trok de conclusie. Kunst was een illusie. Het leven, de liefde, jolijt, zware wijn van de jeugd, daar ging het om.
Een plotseling helder inzicht diende zich aan in één van die zeldzame momenten. Zie het als een intertestinaal orgasme na een herowiene shot in de slagader, dat klopt beter op zijn plaats. Een dui delijke Aha Erlebniss maar dan wel met een knappe ejaculatie over de gehaakte beddesprei. DE zaad tsunami.
Jammer voor de eigenaresse dat die sprei ook al weer geleend was, maar ik kan als artiest niet met alles rekening houden.

Als een schilderij een 60 grams ontbijtkoek van Pijnenburg is, een beeldhouwwerk een Choco Prinz, dan is een tekening een gevulde koek, een akwarel een chocolade roomschuitje en een stuk grafiek een boter duimpje of een negerzoen voor de consument.
Recht op de bek, dat wel.
Doch laten wij het maar liever eens over mijzelf hebben. Alles wat ik nu nog teken en schilder gaat regelrecht naar mijn archief in Frankrijk met uitzondering van nog een groepstentoonstelling in sept. 2005 in Amsterdam, Galerie Mokum, na 33 jaar keer ik daar weer terug, de leeftijd van onze Heere Jezus of was het 34.
Het scheelt in elk geval niet veel en waar kunnen wij ons nou beter aan spiegelen als we de E.O. mogen geloven.
Ik verwacht wel dat de omstanders via een roeptoeter Hosanna in den Hoge roepen en hunne schamele winterjassen op de grond voor mij uit spreiden als ik op mijn opgevoer de, knalrode skoeter met wind scherm en grote toeter claxonerend aan kom rijden.
En dat kan ik mij permitteren want wij hebben toevallig wel twee autos voor de deur staan en alles cash betaald.
Voor afbetaling, leningen of hypotheken heb ik zo’n minachting als elitaire kunstenaar.

Hoewel een waterig, bleek Hollands zonnetje af en toe aarzelend schijnt over het Rokin te Amsterdam, een zilverachtig licht over de huizen giet en het binnen in sociëteit Arti et Amicitae nog oergezellig wordt als onze volgens linkse collegaatjes en los lopende gefrustreerde, van haat en bitterheid vervulde dames wat al te zelf verzekerde, rumoerige, drankzuchtige, doch oergezonde artiest overduidelijk aanwezig is- Fred van der Wal spreekt hier bij voorkeur in Nederland af sinds hij in Frankrijk woont, is hij ondanks alles zijn moedertaal al lang vergeten. Wat over blijft is zijn superieure intelligentie. Bij voorkeur spreekt hij in het jargon van de allochtoon als het op afrekenen aan komt: ‘Ieke niet weet! Ieke geen geld!’

De kunstartiest vraagt: “ Zullen we de kaakjes en het zilveren bestek maar gelijk in onze binnenzak stoppen, de drank reke ning door de w.c. trekken en de kassa even legen als de zeer aantrekkelijke mevrouw R. zich met haar adem benemende curves en klassieke gelaatstrekken net even achter de bar omdraait, die is om deze tijd dankzij de habitués toch al heel goed gevuld? Dan nemen we er tenminste nog iets van mee. Compris et Gamaarnie?” stelt hij ons in alle ernst voor.

(wordt vervolgd)

One Comment
  1. fredvanderwal permalink

    Dit is op Fredvanderwal's Weblog herblogd.

    Like

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: