Skip to content

Webloggers zijn auteurs, daar valt niet aan te tornen

mei 6, 2012

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Webloggers zijn auteurs, daar valt niet aan te tornen

Dat iedereen die in Friesland en Groningen iets met beeldende kunst te maken heeft al van 1976 af tegen mij is, maar indertijd ook op het Vk blog, mij voor een leugenaar, dief, op-lichter, kranzinnige, huichelaar en talentloze aansteller houdt, van het soort als die onbe-nullige, dikbuikige kunstartiest uit Valkenburg met zijn vriendje, ach…het kan mij niet zo erg veel schelen.
Daar wil ik bij aantekenen, dat beweren ze allemaal over mij, maar zo onbenullig vinden ze me niet, anders zouden ze geen bagger schijten als ik ergens van mij laat horen of ver-schijn.

Ik zal ze toch nooit spreken omdat mijn vloer begint waar hun plafond eindigt.
Ik ben niet eens lid in Friesland van het centrum voor beeldende kunst “Keunstwurk”. Waarschijnlijk zou ik daar worden afgewezen, net als voor een website van Friese kunste-naars, daar staan tegen de 300 veelal zelf benoemde artiesten op, met hun huisvlijt en hele hebben en houwen. Leuk macrameeën en borduren. Folklore en zo voor tussen de schuifdeuren bij een oranje bittertje en een glaasje kummel en dan hebben we het weer gehad. Klapmutsen met gouden oorijzers.
Een aantal kunstenaarsverenigingen schijnt hier volgens geruchten wel te bestaan. De leden zijn voornamelijk wevende, watervervende, wol spinnende, punnikende, band-wevende en breiende vrouwen in zelf gebrejen truien waar los hangende tieten in kab-belen, wijven met bloempotkapsels, lage Husky blaf stemmen, doorgaans van middelbare leeftijd, ver de houdbaarheidsdatum voorbij en om die reden geschoeid op moderne leest van Donald Duck schoenen.
Erg professioneel is het allemaal niet. Ik kan in Amsterdam, Den Haag, Parijs, Berlijn en New York mijn werk exposeren, maar in Friesland en Groningen is dat door de tegenwer-king van een aantal gefurstreerde mensen en zogenaamde “integere collegas” totaal onmogelijk.
De een of andere gepensioneerde leraar Nederlands die de Freek de Jonge uithangt door op te treden als clown in bejaardenhuizen schreef dat ik nooit gelezen werd.
De controleerbare cijfers zeggen gelukkig iets heel anders.
Tegen de 300000 downloads op Basic Publishing en op VK blog indertijd dagelijks een 3000 pageviews. Jaarlijks een miljoen pageviews. Alsof je een emmer leeg gooit! Regelmatig sta ik in de top tien van Basic Publishing bij de meest gelezen Gold members. Vanochtend op nummer twee en op nummer tien.
Zo hoort het ook, want ik schrijf en schilder niet voor de kat zijn kut zoals kunstenmaker Devens-Margreet Kutzooi met die apekop.
Op het VK blog had je een bij elkaar klittende clan, grotendeels academici, die bij voorbaat het in alles met elkaar eens waren waren in de kutkajuit van een zeilboot, dus voorname-lijk anti-Fred van der Wal en gedeeltelijk nog steeds, naar ik denk, alleen hoor je niets meer van ze. Okee, ze doen hun ding en ik het mijne.
Eigenlijk is het niet zo erg belangrijk maar het noopt mij niet tot een gezellig onderonsje met voormalige vijanden, die mij bitterballen en friet aanbieden ter kennismaking, want ik weet bijna zeker dat ze me zoudden vergiftigen.
Webloggers zijn trouwens auteurs, daar valt niet aan te tornen, dat weet iedereen langza-merhand.

(wordt vervolgd)

5 reacties
  1. Th Balvers permalink

    Die bevestiging uit jouw pen doet mij plezier.

    Je moet je niet zo miskend gedragen….bijna al je polemische blogs stralen dat uit. Een kunstenaar schept kunst omdat ie moet, vanuit eigen behoefte. Waardering en wat centen zijn bijzaak, mooi meegenomen…

    Like

  2. Het is net een ‘soap’, FRED, dat blog van jou…

    “Krijg toch allemaal de klere
    Val voor mijn part allemaal dood
    Ik heb geen zin om braaf te leren
    Ik eindig toch wel in de goot…”

    Like

  3. fredvanderwal permalink

    EN DIE BEVESTIGING IS WEL GEMEEND
    want er zijn weblogs gepubliceerd op VKblog om een punt aan te zuigen, proza van belang door een klein aantal webloggers
    vooral in de autobiografische sfeer vaak kwalitatief top.
    Ik zal geen namen noemen, anders is er weer een kritiek dat ik me behaagziek gedraag.
    Nou, miskend, dat valt wel mee, wel poog ik de doorgaans labiele relaties onderling tussen kunstenaars, het galeriewezen, de overheid en de pathetische flauwe kul van de zogenaamde moderne kunst aan te tonen, daarbij komt ook nog het regelmatig geconfronteerd worden met een massieve domheid onder kunstartiesten, vooral evident in de vijftiger, zestiger en zeventiger jaren in de provincie
    Ik ervaar eigenlijk meer ergernis dan miskenning.
    Mijn zelfkritiek op mijn werk is groter dan menigeen zal vermoeden en tevreden over tekst of beeld ben ik zelden of nooit.
    En wat is erkenning? Ik loop te lang mee om enige waarde te hechten aan oordelen van professionals.
    Wat het polemische gehalte van mijn bijdragen betreft; ik heb het een en ander opgestoken van Hermans, Karel van het Reve, Heeresma, Bukowski, Gerard Kornelis van het Reve, Celine, Campert (in mindere mate), Churchill, auteurs die de burger moed blijven geven.
    Vooral het modieuze, on-Hollandse aspect van Campert in gedrag, gebaar, kleding en keuze van brilmontuur, maar ook van vrouwen) trof mij als schuchtere kweekschoolleerling nogal in de eerste helft van de sixties.
    Je moet nu eenmaal ergens beginnen.

    Like

  4. fredvanderwal permalink

    WIM
    WAT BEWAT IS DAT NOU WEER?
    IK HEB ALTIJD BRAAF GELEERD
    EN GELEEFD
    MET WEINIG AANLEG VOOR DE GOOT
    DAT WORDT SNEL ANDERS JE DOOD
    DEED GEWOON MEE MET WAT OP DE KWEEKSCHOOL
    OPEN EN BLOOT
    GANGBAAR EN WENSELIJK WAS
    EN AAN DAT STOMME ORDINAIRE ROTJONG
    DANNY DE MUNK HEB IK EEN HEKEL
    DUS DIE ZOEF IK ER AF
    TROUWENS DENK AAN HET AUTEURSRECHT
    VOOR JE HET WEET HEB JE EEN PRENT
    AAN JE BOKS EN AAN JE REET HANGEN

    Like

  5. fredvanderwal permalink

    Dit is op Fredvanderwal's Weblog herblogd.

    Like

Geef een reactie

